søndag 1. mai 2011

8 uker gamle....

Tia har gått veldig fort og i morgen er valpene jammen allerede 8 uker gamle. Det har vært en litt spesiell situasjon nå på slutten, for mens jeg på mine tidligere kull har hatt de fleste av valpekjøperne klare allerede ved fødselen, så har det denne gangen vært uvist fram til det siste hvor valpene skulle havne henn. Ikke alt er i boks enda, men nå har det ihvertfall løsna litt. Det blir nok avklart i løpet av uka om jeg fortsatt har en ledig valp eller om alle nå har funnet sine nye eiere.


Jeg praktiserer litt fleksibel levering, så et par valper blir her unasett et godt stykke ut i mai. For valpene sin del synes jeg imidlertid at det er en fordel at valpene har flyttet før de blir 12 uker gamle - da tilpasser de seg lettest til sine nye hjem. Hvis alt går etter planen reiser den første herfra på tirsdag.


Det er ikke bare jeg som har hatt problemer med å få solgt valper og jeg er ikke sikker på hva det skyldes. Noe av problematikken er nok at det har vært en skikkelig hannhund-boom, altså at det er født en stor overvekt av hanner. Avsetningen hadde nok gått raskere her også dersom jeg hadde hatt flere tisper å by på.


I uka som har gått siden forrige oppdatering har vi kost oss skikkelig i finværet og vi har vært på et par sosialiseringsutflukter. Første turen gikk til agilitytreningsområdet på Ytterkollen der vi i anledning påsken hadde dagtrening på mandag. Valpene var i en valpebinge mens jeg trente de andre hundene, men de fikk også hilse litt på helt nye hunder og etter endt trening var vi på "tur" rundt banen.




 På agilitytrening.


På onsdag tok vi turen til Asker der Exxis forvert Bibbi hadde invitert familie og venner på "valpetreff". Exxi er dypt savna i Asker og veldig mange av hennes venner der ville gjerne hilse på valpene. Så i steden for at de kom hit, reiste vi på besøk til dem. Der fikk valpene oppleve et nytt sted og det var også mange barn der. Alle ungene var veldig flike med valpene, så det ble en posistiv opplevelse for alle parter.

 Valper og barn - en god match!


 Familiens yngste kunne også få hilse på valpene - under full kontroll for begge parter. Valpetenner er sylskarpe, men med litt årvåkenhet gikk det veldig bra.


 Hos Bibbi traff vi også riesenschnauzeren Atlas. En kjempestor herremann, men veldig forsiktig med de små.

På tirsdag skal også Exxi reise herfra. Da drar hun tilbake til Asker og valpene blir igjen her. Exxi har gjort en kjempejobb med valpene, men de blir nok godt ivaretatt av de andre hundene her. Mormor Joy har stor omsorg også for sine barnebarn, så det skal nok ikke bli noe problem. Jeg håper at Exxi heller ikke plages av å reise fra valpene. De siste dagene nå har jeg nappet henne helt ned, så nå er hun reine nakenhunden. Pelsen blir dårlig under drektighet og amming, så den gamle pelsen er det bare å bli kvitt. Når ny, god pels er på plass er det ikke umulig at vi tar en tur i utstillingsringen igjen. Exxi mangler bare det etterlengtede storcertet for å bli champion, så det må vi jo gjøre et par forsøk på.





 Exxi og valpene har en liten drakamp.


 På tur i det grønne.


 Drakamp med Victor er rått parti! Her er det bare å velte seg over på siden og be om godt vær!


 Kan vi dele denne?

Mutter'n sier at denne blomsten heter Sukkertopp - da er den vel spiselig også?


 Bakketrening.


Jammen har ikke stjernemagnoliaen fått noen knopper!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar