søndag 8. mai 2011

5 har blitt 4....

På tirsdag forlot den første valpen flokken. Valp nr 2 (med merke på skuldra) har flytta til Anne Marie i Søgne. Han skal registreres på navnet Galo von Dunkel, men til hverdags vil han forhåpentligvis komme i full fart når det ropes Krutt. Fint navn! Men altså, Anne Marie hadde navnet klart før hun hilste på valpen, så det er ikke fordi han er lett antennelig han har fått det navnet. Rapporten fra Søgne tilsier at Krutt allerede har funnet seg godt til rette i sitt nye miljø. Han har hilst både på gårdens 6 kyllinger og på naboens Border Collie uten problemer.

Hjemme er det nå 3 gutter og så den lille jenta. Gutta har ikke fått noen navn enda, men den lille damen tror jeg blir hetende Gabriela von Dunkel - Gabi til hverdags.

I dag har vi hatt en strålende dag her og valpene har vært ute store deler av dagen. Jeg har bare hatt de inne for noen høneblunder innimellom. De leiker, farter rundt i hagen og er i det hele tatt både høyt og lavt. Jeg har benytta anledningen til litt hagearbeid, og får god "hjelp" fra valpene. De er svært nysgjerrige og skal sjekke alt fra blomsterpotter til vannslangen.


Drakamp



 Blomsterpotter kan det også leikes med.


 I kveld løp de etter hverandre rundt i hagen. Lille Gabi ledet ann med noe i munnen. Gutta løp etter og prøvde å ta "skatten" fra henne. Her har hun slått seg ned på stubben med skatten - en liten granbarkvist. Broren står nok å lurer på om han kan få lurt den fra henne.


 Pust i bakken (Hann nr 3, tror jeg).

Exxi reiste også hjem til forverten sin på tirsdag, så valpene har nå vært "morløse" noen dager. Det ser de ikke ut til å bry seg noe om og rapporten fra Asker tilsier at Exxi heller ikke ser ut til å savne valpene. De andre hundene her bryr seg mer med valpene nå som Exxi har reist. Ikke minst mormor Joy er rett som det er å finne midt i valpeflokken.


 Å lære seg litt underkastelse er nyttig for en liten valp. Her er det Gabi som blotter hele buken for Joy. Joy sier sjelden i fra til valpene, men som sjefen i flokken har hun naturlig autoritet.


 Er det sånn voksne jenter skal gjøre? Gabi har satt seg mellom sine to tanter  Mia og Chari.


Dagens største hageprosjekt har vært en ny etappe i å lage pilhegn rundt deler av hagen. Jeg kjøpte 100 pilraier av sorten Belgisk Rød da jeg flyttet hit og de siste åra har jeg kunnet høste egne raier og forlenge hegnet. Et hegn blir en mellomting mellom hekk og gjerde. Det er nesten tett nok for de voksne hundene, men jeg "forsterker" det litt med finmasket kyllingnetting nederst med tanke på valpene.I dag ble det ca 3,5 m hegn - neste år skal det bli enda mer og det litt provisoriske nettinggjerdet blir smått om senn fjernet.

 3,5 meter nytt pilhegn


 Valpene var inne for soving da jeg lagde hegnet - så fort de kom ut måtte dette nye sjekkes.


 Morellblomster.


Sjernemagnoliaen har åpnet seg helt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar