torsdag 19. august 2010

Valpetreff

På søndag var det folksomt i Kennel Dunkel. Det var tid for valpetreff og selv om det bare var de 4 valpene fra det siste kullet som hadde meldt sin ankomst, ble vi en bra liten gjeng.

"Slektstevne" - Chari i midten med sine 4 barn rundt seg.

Valpene blir 6 mnd på lørdag og det var på høy tid med litt pelsstell for flere av dem nå. Øyvind (pappa Diesel's eier) tro støttende til og alle valpene fikk klipt til hodet, rumpa og beinhåra. I tillegg ble det en del trening på nappeteknikk og skraping av underull. Ørenapping, tannstell og kloklipping sto også på dagsorden. Valpene ble ikke feridgnappa denne dagen, men jeg håper eierene har fått trening og ikke minst litt mer tro på at dette er noe de kan klare.

Ikke alle de "søte små" synes noe om å stå stille og ta det med ro under pelsstellet. Her er det om å gjøre å trene på å bli handtert og å være beviste på at valpene ikke skal få "gråte seg til" å slippe. Mye kan gjøres ved å holde på i korte økter og så gi valpen fri mens den fortsatt er rolig. Da vil valpen fort lære at det lønner seg å være rolig.

Mellom pelsøktene ble det litt tid til kos også. Ikke alltid like lett å finne "sin" hund, men jeg tror det er Sara og Tinka som har funnet sammen her.

Etter at vi hadde kommet et stykke på vei med pelsstelelt var det på tide med litt grilling. Min nye grill fikk ilddåpen sin og jeg tror alle fikk grillet det de skulle.

Valpene fartet rundt mellom beina våre og satte tydelig pris på å leike med søsknene sine. 2 av valpene hadde løpetid og Mia var også veldig brunstig, så vi var litt spente. Meeko så ikke til å bry seg særlig, så han har nok ikke "våknet" helt enda. For å ha litt ro i leiren hadde jeg kjørt Victor over til Hanne, for han var veldig klar over Mias løpetid.

Været var også for en gangs skyld på vår side, så selv om det var litt skyet på morgenen ble det riktig fint utover dagen.

Chari har funnet seg et fang.


Valper i leik - med nyklipte ører.

Det er spennende å se valpene igjen nå som de har vokst til. Min antakelse om at disse valpene ikke kommer til å bli så veldig store ser ut til å stemme. Ikke så rart, kanskje, når både Chari og Diesel er relativt små. Ellers hadde de jevnt over gode pelser og jeg tror det kan bli riktig så bra når de får en runde eller to med napping.

Nå utover i uka har Mias løpetid ebba ut og det er rolig i heimen igjen. Vi har hatt noen fine treningsøkter i agility både på mandag og i går. Og i dag har vi fylt soppkurven med masse kantarell. Nå må jeg bare finne noen som vil ha dem - får vel ta de med på jobb i morgen (jeg har fortsatt noe i fryseren og "gidder" ikke rense så mye.

Ellers tror jeg at hundene mine har hatt et snev av omgangssyke, for de har kasta opp etter tur her. De virker imidlertid ikke syke, og det står vist ikke lenge på for hver enkelt.

På lørdag skal vi på agilitystevne på Jevnaker og etterpå skal vi kjøre litt lenger nordover for å ta en titt på Victors første valper hos Kennel Vikamo. Det blir spennede!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar