tirsdag 10. august 2010

Agility - Nes hundeklubb

I helga arrangerte Nes hundeklubb dobbeltstevne på Aurskog. Jeg telte litt på knappene om jeg skulle overnatte, men et i utgangspunktet ustabilt vær og at min form (sår hals og begynnende forkjølelse) ikke var på topp gjorde at jeg kjørte fram og tilbake. Heldigvis var arrangøren rask og effektiv, så stevnet trakk ikke ut i det uendelige.

Resultatmessig er jeg mellomfornøyd med lørdagen og mindre fornøyd med søndagen.

Joy gikk noen fine løp på lørdag - alle 3 uten banefeil. Vi fikk en 3. plass i hoppklassen og laget vårt vant, så det ble litt uttelling også. På søndagen rota vi det til i begge de individuelle løpa, så der sto det 2 disker. Lagløpet satt imidlertid der det skulle, så vi redda dagen med en 2. plass på laget. Det begynner å smake av NM-deltakelse på laget etter hvert.

Chari hadde også årsdebut i helga. Hun tøffer i vei og ser absolutt ut til å trives med å være in actoin igjen. Men Chari har sin egen stil og farta er ikke akkurat på toppnivå. Så selv om hun kvitterte med flere løp uten banefeil, havner vi på den nederse delen av resultatlista.

Victor???? Tja, hva skal jeg si om han? Han parkerte, snuste i bakken, ville ikke noe...... Hvorfor? Det kan ha noe med at Chari bare så vidt avslutta løpetid før stevnet - det raser nok rundt med hormoner der. Mye lukt var det i startområdet også og jeg har en mistanke om at det var noen duftstoffer på slalåmen i tillegg. Det var ikke bare Victor som reagerte der.

Men han har ikke vært helt med på treninger i det siste heller. Det skjedde en "episode" for 2 - 3 uker siden som satte han litt ut. Ei jakttrent labrador tispe var "parkert", men ikke bundet, på området mellom hengeren og containeren på treningsfeltet. Victor skal gå et langstrekk med hopphindre rett foran der labben ligger. Han hadde stor fart og rusa i vei. Da han var på høyde med labben, bykset denne fram med mye lyd. Jeg tror rett og slett hun så for seg et jaktbytte, katt, kanin eller noe. Hun stoppet momentant når hun oppdaget villfarelsen, men Victor hadde fått seg en støkk. Jeg har hatt problemer med å få han til å gjøre noe som helst i det området etterpå. Sist onsdag hadde vi likevel en fin trening, så jeg var litt optimistisk på at dette var noe vi hadde lagt bak oss. Nå er jeg ikke sikker - han var veldig oppmerksom på alt som rørte seg utenfor ringen nå i helga.

I det siste løpet hans på søndag tok jeg situasjonen på alvor og lagde en lettere/kortere bane for han. Jeg ga beskjed til dommeren på forhånd og jeg "utplasserte" en medhjelper med Victors yndlingsball i målområdet. Heldigvis fikk jeg Victor rundt i god fart i den sløyfa jeg hadde planlagt og belønninga "satt" der den skulle. Dette innebærer selvfølgelig at det står disk i boka på oss, men det var viktig å få gitt han en positiv opplevelse nå.

Jeg blir rimelig frustrert over at Victor og jeg ikke skal få lagt problemene bak oss og at vi kan lykkes med det vi gjør. Han har kapasitet til så mye dersom han hadde vært mindre berørt av det som skjer utenfor ringen. Vel, vel - har jeg jobba så lenge med han så får jeg vel ikke gi opp enda.


Det ble ikke tatt noen bilder av meg og mine i banen, så da får jeg bare kompensere med Inger Esther og Feliks i godt driv.



Mia var bare med for selskapets skyld. Hun skal gjerne hilse på alle vi treffer - både mennesker og dyr. Her er det nok Billy det flørtes med.

Mia får ligge litt på fanget i pausene mellom løpene.


Om halvannen uke er det nytt agilitystevne - da håper jeg å se bedre takter, spesielt fra Victor sin side. Da skal vi også hilse på Victors 4 første valper som har blitt ca 5 uker gamle. I forrige uke fikk han enda 5 valper, så det skal bli spennende å se hva han gir.
Nå lader vi ellers opp til valpetreff til søndagen. Det skal bli koselig å treffe alle valpene igjen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar