torsdag 5. august 2010

Maritimt - Tall Ships Race

Da er sommerens siste ferieutflukt unnagjort - denne gikk til Kristiansand og Tall Ships Race. Min søster Ingrid bor i Lillesand og hennes mann, Gerulv, er leder for et leir og feriested som Kristiansand kommune opprettet for noen år siden. I praksis er det det gamle kystvernartilleriet på Randøya utenfor Kristiansand som nå har fått nye funksjoner. I anledning at Tall Ships Race hadde anløp til Kristiansand, hadde de "kalt inn" til samling denne helga.


Jeg reiste nedover på torsdag og ble hentet med båt i Kongshavn. Mia og Victor var med meg - de 2 andre hundene var hos Hanne og Keela denne helga.


Randøya er ganske stor og med mange fine turstier. Hundene fikk derfor mange turer i løpet av dagene vi var der. Som regel var det jeg som gikk tur med dem, men rett som det var var det andre av "leirdeltakerne" som ville ha de med på tur også. Rådyr, andre løse hunder, ormer (var det huggorm eller slettsnok, tro?) og uhorvelig masse padder satte en ekstra spiss på turene. Paddene var heldigvis bare aktive om kvelden/natta, men da var det til gjengjeld umulig å unngå dem. Jeg valgte å ikke ta hundene så mye ut på sjøen, men turen fram og tilbake til Randøya fikk de jo.



På morgentur - utsikt ned mot Lillesandsbukta.

På fredag formiddag ble vi kjørt i båt til Kongshavn igjen og så bar det i buss inn til Kristiandsand. Der farta vi rundt på havna og så på båter, spiste god mat og fikk med oss litt kultur også. Været var ganske bra og det var mye folk i byen.



På vei til byen - her gjennom "Skippergata".


Christian Radich ligger i havna.



Flott gallionsfigur.



Barna hadde også sitt hjørne. Her er det massevis av barkebåter - alle med fantasifulle navn.




Kystkulturmuseet (?) var tilstede. Her er det en av livbåtene til Castor II - en båt som forliste tragisk (hvis jeg ikke husker feil).



Sandskulpturer under produksjon. Utstillingen skulle åpnes dagen etterpå.



Crew Parade - besteningen på båtene gikk i opptog gjennom byen. I mer eller mindre fantasifulle kostymer.



Hvilket land kommer denne seileren fra, tro?

Etter byturen bar det tilbake til Randøya der god mat og godt drikke avrundet kvelden. Etter hvert var det blitt riktig folksomt også - bortimot 60 mennesker var samlet på det meste.

Lørdag var litt hustrig værmessig. Det var satt opp transport til byen denne dagen også, men jeg valgte å tilbringe dagen på Randøya. Om kvelden hadde vi omvisning og en minikonsert inne i fjellet - kystartilleriets atomangrepssikre base som nå er fraflyttet. Her skal det bli et lite museum etter hvert.

Søndag skulle alle seilbåtene (over 40 med smått og stort, hvis jeg ikke husker feil) ut Kristansandsfjorden for å starte neste etappe av seilasen (denne gang med destinasjon Scottland) ute ved Lindesnes. Vi og masse andre småbåter fulgte de ut gjennom skipsleden. desverre hadde de ikke heist fulle seil enda, så vi fikk ikke sett båtene i "full mundur", men imponerende likevel.


På vei ut fjorden med Gerulv som stødig "skipper".




På båttur!



Her ble vi forbikjørt av selveste Kronprinsen (til høyre) som også var på fjorden denne dagen.



En flott skute!



Høye master og mye tauverk!



Litt lang avstand, men "klumpene" oppe i masta er mannskap som har begynt å løsne seilene (ikke en jobb for meg igrunnen). Tror dette er Christian Radich.

Etter å ha fulgt seilbåtene et stykke ut i fjorden returnerte vi til Randøya. Da var det bare å pakke, rydde og vaske for å komme seg hjemover. En litt anderledes helg gikk mot slutten.


Før jeg reiste til Kristansand jobba jeg hardt og intenst i heimen. Alle møbler i stua ble kasta ut og gulvet ble skurt ned og slipt. Deretter var det bare å ligge på kne for å påføre 3 strøk med lakk. Jeg klarte å redde gulvet akkurat før det kom så langt at det måtte profesjonell innsats til, tror jeg. Er fornøyd med resultatet og håper at gulvet nå er "vedlikeholdsfritt" i noen nye år. En real Harry-tur sammen med Hanne ble det også tid til mens gulvet herda.

Ellers har jeg fulgt opp agilitytrening med 2 kvelder pr uke gjennom sommeren. Chari er i ferd med å avslutte løpetid og Mia er "smitta", tror jeg. Tror det går rett i brunst der igjen, så jeg passer henne som en smed nå.

Nå står 2-dagers agility for tur. Både Chari, Victor og Joy skal i ilden. Ny rapport følger over helga.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar