søndag 7. februar 2010

2 uker igjen.....

Om ca 2 uker kommer valpene! Hunder går jo drektige i 63 dager og mandag 22. feb er det akkurat på dagen for Chari. Men man regner med at en tispe kan føde uten nevneverdige komplikasjoner fra og med dag 58. Føder hun før det kan det være problemer med å få valpene til å overleve - de er ikke helt ferdig utviklet enda. Altså må Chari holde det gående i halvannen uke til før vi er på trygg grunn.

Hun er stor nå, men i relativt god form. Jeg var litt bekymret for henne på fredag, for da hadde hun diare og virket utilpass. Jeg bestemte meg å dra til veterinæren for kontroll dagen etterpå dersom hun ikke var bedre og ga henne også litt ZooLac. ZooLac er et mageregulerende kosttilskudd som jeg pleier å ha for hånden. Lørdag var hun i fin form igjen og vi droppet veterinærsjekken.

Her ser man tydelig at magen har vokst (se forrige blogg for tilsvarende foto tatt for en uke siden).

Chari er fortsatt med på turene våre, men jeg legger ikke ut på de lange og tunge turene nå, da. Jeg unngår også løssnø og andre vanskelige forhold. Er det kaldt får hun dekken på. Hun har fått låne Joy's dekken som er i en størrelse større enn hennes eget og som har rikelig med utvidelsesmuligheter i omkretsen. Hun spiser godt og vil gjerne kose litt, men ellers ligger hun helst og sover. Når hun ligger og slapper av kommer det gjerne gryntelyder fra henne og hun snorker litt når hun sover.


Det er litt vanskelig å finne liggestilling med en så stor mage.

På onsdag kom Cæsar hit. Eierene har vært på en skikkelig ferie, men i morgen kommer de hjem igjen. Cæsar er en stor, snill og litt forsiktig gutt. Han er fra Joy's e-kull og altså Exxi's bror og Mias halvbror (samme far). Victor var ikke så fornøyd med å få en hannhund til i huset, men har da funnet seg i det. Chari likte heller ikke særlig godt at han drev å snuste på henne bak stadig vekk, så hun "leste han teksten" både nå og da. Den eneste som har tatt uforbeholdent positivt i mot han er Mia og når bare de to er sammen har de det riktig fint. Sammen med valpen slapper Cæsar mer av og han leiker også litt med henne.

Mia låner Cæsars deilige seng.

Den siste uka har temperaturen stabilisert seg mellom 0 og -10 grader. Det har vært riktig så behagelig å kunne bevege seg ute uten alt for mye polstring på både mennesker og hunder. I går kveld klarnet det opp, men likevel ble det ikke så veldig kaldt. Når tåka forsvant i dag ble det et aldeles nydelig vær. For første gang i år kunne jeg se og høre vanndråper som dryppet fra takskjegget. Deilig!

Utsikt mangler det ikke her!

Jeg hadde store planer om å gjøre reint valperommet og få flyttet opp valpekassa i helga, men i finværet valgte jeg heller å tilbringe litt tid ute. Valperommet er rydda, men jeg skal ta en runde med vaskefilla også før kassa kommer på plass. Det er jo god tid enda! Joy's pels har jeg imidlertid brukt litt tid på. Hun ribbes, bokstavelg talt. Jeg fikk aldri nappet henne ned i høst, så hun har vært veldig overpelset nå og nappinga går veldig lett. Jeg synes egentlig det er litt tidlig å nappe ned enda, men vil ha jobben gjort før valpene kommer. Så får hun heller bruke dekken en stund.

Hundene satte pris på å være litt ute. Spesielt Mia og gutta liker å base rundt i snøen. Jeg har hjulpet til med å holde noen "hovedveier" opptråkket oppover i hagen bak huset, så til tross for mye snø kommer de seg litt rundt.

Mia i løypa.




Mia og Cæsar på tur i snøen.






Mia fant ei leike hun kunne ha det litt moro med.





Men den ville Victor også ha.


1 kommentar:

  1. godt å høre at alt er bra med Chari. Vi venter spent frem mot den 22.feb.

    Mvh
    Fam. Bache

    SvarSlett