søndag 19. juli 2009

Markens grøde og skogens gull!

Da er årets første kantareller i hus og vel fortært. Det er alltid spennede (og nam nam) å finne de første. Hvor tidlig blir det i år, tro? Pga tørka tidligere i sommer er ikke årets funn spesielt tidlig. Et år fant jeg de første mens det fortsatt sto juni på kalenderen.


Ferdig rensa og klare i steikepanna - nå er det bare å skru på kokeplata.

Det var da også typisk at de jeg fant i dag sto på steder hvor det nok er ganske jevnt fuktig, dvs at det er litt jevnt tilsig av vann der selv om det er tørt ellers. Kantarellen trenger noen flere uker med god fuktighet for å vise seg fram. Men fortsetter dette været skulle det bli en god sesong. Og i følge Yr er det ikke akkurat full sol og tørke i anmarsj. Men altså: Aldri så galt at det ikke er godt for noe.


Ikke lette å se, disse første.


Hva er dette gule, da? Joda, kantarell det også!

Årets funn ble gjort i et terreng jeg kjenner godt. Det er nemlig mitt gamle rideterreng. Dellika og jeg farta på kryss og tvers i dette området - spesielt i soppsesongen. Hanne påsto etter hvert at hun måtte ha norges eneste soppsøkende hest. Det virka nemlig som om Dellika skjønte hva vi var ute etter. Hun kunne plutselig finne på å stoppe opp og da var det bare å se seg rundt - som regel var det sopp i nærheten. Jeg savner soppturene med Dellika, men hun lever ikke lenger. Så nå er det hundene som blir halt ut på tur. Det har de vanligvis ikke så mye i mot, men de vil helst ha godt vær. I dag begynte det å silregne mens vi var ute, så vi ble temmelig våte.


Våte hunder på skogtur.

Rikelig med blåbær ser det også ut til å bli i år. De er store og fine, men ikke så veldig smakfulle enda. Jeg tror med fordel de kan få en uke eller to til på seg før de høstes. I dag ble det litt plukking med "rett i munnen" opplegg. Seinere skal jeg ta en litt ordentlig blåbærtur. Vaniljeis med rørt blåbær og banan - høres det godt ut? Eller varm blåbærterte med vaniljesaus?


Blåbær

Ellers har jeg brukt det meste av fritia denne uka til å fortsette maleprosjektet. Noen kveldsstunder, ei god økt i går og ditto i dag har gjort at jeg nå begynner å se slutten på det hele. Det holder med 2 strøk her - kanskje med unntak av terassedøra. Der blir det muligens et 3. strøk også.

Sørgavlen er ferdigmalt.


I tillegg til maling har jeg gjennomført 3 runder med grasstrimmeren min. Det er en ganske kraftig trimmer med bensin-motor, så for meg holder det med forholdsvis korte økter av gangen. En bensintank er akkurat passe - da er jeg sliten. Innsatsen har resultert i at "blomsterenga" bak huset nå er slått - der ligger grasset noen dager slik at eventuelle blomsterfrø faller av. Så rakes det sammen og puttes i komposten. Det gjenstår litt rydding nedover langs veien og på stien bort til naboen, men det haster ikke så mye. Grasstrimmeren og jeg har blitt riktig gode venner i år - den var til og med lett å starte. Det har den ikke alltid vært! Jeg har et skjær til den også og hvis jeg setter på det kan den kappe greiner opp til 3 cm - kanskje jeg setter i gang å rydder skråningen nedenfor gårdsplassen - der vokser det litt av hvert annet mellom furuene.
Onsdag tok jeg meg en fridag fra malinga. Jeg skulle egentlig trent agility, men var aldeles sylta av forkjølelse. Dessuten var det bare Chari og Joy som var hjemme og Joy var i tillegg høyløpsk. Jeg rusla i steden rundt i hagen og pusla litt. Blandt annet fikk jeg bundet opp tomatene og det var på tide!

Tomater på rekke og rad.

I år har jeg bare cherry og coctail-tomater (jeg er ikke helt sikker på forskjellen her) etter min erfaring gir det best uttelling når jeg ikke har noe drivhus. Planta til venstre er imidlertid en busk-tomat. Tomatplantene er nngjerdet. Både for å unngå at gutta tisser på dem og for at jeg skal få ha de for meg selv. Jeg oppdaga nemlig i fjord at opptil flere av hundene mine liker tomater.

Tomater i vente.

Det er en hel del grønne kart, men ingen har begynt å rødme enda. Tror imidlertid det er rett før, og da går det fort. Jeg skulle egentlig ha toppa tomatene også, men det var så masse blomster i toppen, så det hadde jeg ikke hjerte til. Da er jeg nok avhengig av en god høst for at det skal bli modent.

Tomatblomster - ganske fine i grunn.

En annen plante jeg følger nøye med på er eikerplomma som vokser rett nedenfor hagegjerdet mitt. Plomma har stura litt i tidligere år, for de har stått i skyggen av det ene grantreet. Nå er grana borte og plommene får lys og luft nok. De kvitterer i år med masse kart. Eikerplomma er nesten en vill-plomme. Den dukker opp både her og der og i gode år har den små, blå plommer som er riktig gode på smak.


Masse kart på Eikerplomma. De gule detter nok av, men det er fortsatt rikelig igjen.


Jeg fikk også renska opp litt i urtebedet. Noe av salaten er spist (av meg eller av snilene) og det var mulig å så litt ny rukkola. Jeg sådde altså på onsdag og allerede i dag er det små spirer å se.

Og for de som synes det blir vel mye skryt av alt jeg har gjort: Innendørs har jeg ikke gjort noen ting! I sommertia oppholder jeg meg mest mulig utendørs og at det er rot og hybelkaniner innendørs plager meg ikke. Når jeg er ferdig med malinga skal jeg imidlertid ta en liten rufs: Da skal alle stueplantene bæres ut. Regner det skal de få stå litt ute i sommerregnet for å få fjernet støv og skitt. Regner det ikke skal vi nok fikse litt vask da også - med hageslangen. Mens plantene er ute skal vinduer og vinduskarmer få en real vask. Neste helg, kanskje?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar