søndag 2. august 2009

2 uker siden sist....

Skriftsstørrelser i bloggen: Jeg har et lite problem. Jeg forsøker å holde meg til skriftsstørrelsen Normal på den ordinære teksten og noe mindre på bildetekst. Men stadig vekk blir noen avsnitt mindre enn det jeg ønsker og jeg får ikke redigert det. Det ser helt fint ut når jeg er i redigerings-bildet. Kan noen hjelpe?

Så til dagens blogg:

Jeg har tatt ei lita pause fra bloggen - siden det har gått mest i hverdag og vanlig tralt her har det ikke vært så mye å berette.



Når det gjelder hundene så har situasjonen vært litt spesiell. Jeg konstanterte blod hos Joy 29. juni og "tima" løpetia utifra den datoen. Siden jeg hadde hundepass til begge hannene var det bare jentene som rusla rundt her hjemme den siste halvannen uka av 3-ukers perioden. Etter hvert som løpetia nærmet seg slutten kom først Mike hjem igjen. Han var litt interessert, men ikke så mye. Så jeg var fornøyd med at det hele var overstått for denne gangen. På 26 dagen kommer Victor hjem og han viser ganske stor interesse. Jeg avfeide det med unghundens mangel på erfaring. På kvelden slipper jeg alle hundene ut for lufting rundt midnatt. Jeg var med hundene ut, men det var temmelig mørkt, så jeg så ikke mye. Plutselig hyler Joy i og jeg løper oppover bakken. Men jeg kom for seint. Joy og Mike hang sammen og tjuvparinga var et faktum. Jaja, det skjer i de "beste familier", sies det. Mike har jo fått påvist en suselyd på hjertet og ingen av hundene hadde øyelysning som var yngre enn et år, så vi har tatt turen til dyrlegen og fått 2 abortsprøyter. De nye midlene er heldigvis mye mildere enn de som ble brukt tidligere og Joy ser ut til å tåle dette godt. Jeg har i praksis ikke merket noe spesielt på henne.



Hvorfor Joy viste brunst i halvannen uke lenger enn normalt veit jeg ikke. Det er et fenomen som heter avbrutt løpetid. Dvs at utviklingen av løpetia stopper opp i noen dager for så å starte opp igjen. En annen løsning er at det blodet jeg så ikke skyltes løpetid, men det synes jeg er litt rart. Jeg er irritert på meg selv for at jeg ikke passet bedre på, men samtidig synes jeg omstendighetene her gir meg en viss unnskyldning. Nå ja - gjort er gjort. "Straffen" er at Joy kan få løpetid forholdsvis raskt igjen. Vanligvis forkortes syklusen med 1 - 3 mnd etter abortsprøytene.



En følge av løpetid i huset er også at de to gutta mine - som ikke er spesielt gode venner fra før - blir ekstra kranglete. Jeg hadde håpa at dette skulle roe seg når Victor ble mer voksen, men det ser ikke ut som om det gjør det. De har hatt et par oppgjør nå og da har det faktisk vært Victor som har havna øverst, men likevel er det jo helt klart at det er Mike som har førsterett til damene fortsatt. Jeg må finne en løsning på dette problemet, men synes det er ganske vanskelig.







To gode venner - Joy og Chari ligger gjerne og vasker og pusser litt på hverandre.


Midt oppe i forlenga løpetid ble Victor syk. Han hadde oppkast og diare omtrent slik som Chari hadde for noen uker siden - kanskje det var smittsomt likevel? Denne gangen var jeg litt tidligere ute og jeg hadde medisiner i hus etter runden med Chari, så det sto ikke på mer enn halvannen dag. Likevel - med litt dårlig matlyst tidligere i sommer og et par dager uten mat nå - Victor har blitt litt for tynn i sommer. Så nå er han på feitekur for å få opp litt masse igjen.


Victor og jeg skal forresten på kurs til uka. Vi fikk beskjed på fredag kveld om at vi likevel fikk plass på SATS-kurset der vi sto på venteliste. Dette er en ny metode i Norge og skal blandt annet være effektivt for å løse opp i sperrer og "fobier". Jeg håper at jeg kan få litt hjelp med Victors metall-angst der. Jeg hadde egentlig gjort en avtale med instruktøren om privattime neste mandag. Jeg har ikke avbestilt den selv om vi fikk plass på kurset - instruktøren ville nemlig være med oss på agilitybanen for å jobbe med problemene der. Det kan bli en nyttig vidreføring av kurset.


Ellers har jeg fortsatt prosjektene her i heimen. Maleprosjektet ble avslutta forrige helg, så der kan jeg krysse av for utført på lista. Hunderommet er vaska ordentlig og trimmekroken har fått en oppgradering. Blandt annet har speilen nå blitt skrudd opp på veggen - endelig. Ny profesjonell koffert til trimmeutstyret har det også blitt en råd med - bestilt fra USA.




Pelstrimmehjørnet i hunderommet - Victor er fotomodell.


Noen soppturer har det også blitt. Det meste av soppen er spist direkte, men litt har også havna i fryseren.



Kantarellfangst.


Innimellom andre gjøremål har jeg krangla med krattrimmeren min "hele uka". Den vil ikke starte eller, om den starter, den dør igjen etter kort tid. Stien bort til skogsbilveien gror helt igjen og jeg skulle gjerne ha rydda vekk div vekster der, bl a masse brennesle. Jeg tror den må en tur til doktoren.


Denne helga har jeg endelig fått ut alle plantene mine. De fikk en real dusj i går ettermiddag og i dag er karnappet blitt skikkelig vasket og planetene har kommet inn i varmen igjen. Gulvet ble ekstra godt reingjort, for jeg klarte å helle ut hele vaskebøtta. Vannet flommet utover, så det ble en drøy ekstrajobb å få alt opp i bøtta igjen.


Plantene på utebeite.




Selv en sart orkide fikk en luftetur.





Min eldste plante - en Yukka.







Solid fot på den planta.



Jeg har som målsetting å få ned antallet planter. Hele 13 planter ble ikke båret inn igjen, så da er det jo en viss reduksjon. De havner ganske snart i komposten som er mitt neste prosjekt. Kompostbingen må nemlig "stikkes om", dvs at det som allerede er omdannet skal tas ut og resten legges inn igjen for videre omdanning. Det blir nok noen trillebårlass med god jord, og det kan komme godt med for det er ikke så veldig kraftig jord her. Men med kurs nå til uka og så oppstrat av høstsesongen med agility, en utstilling osv, kan det vel ta litt tid.






2 kommentarer:

  1. Hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre det vaskelig sier nå jeg..det med skriftstørrelsen får du gjøre so oss andre skriv med smme størrelse hele tiden he he..
    Det var da et veldig langt innlegg da, har du liksom skrevet av deg litt for en tid fremover nå da...Kunne jo delt opp dette lange i ihverfall to omganger så hadde det kanskje ikke blitt noe bloggpause..
    Håper du har et bra kurs. Blir spennende å høre om Victor`n får bugt med fobien sin.
    Ja..for tenk..mine stikkelsbær ER SURE...Dessuten... her i indre ø sier dem ikke pælær..vistnok..he he

    SvarSlett
  2. hjelpes meg...en del skriveleif på kommentaren min gitt...

    SvarSlett