søndag 5. juli 2009

Vestfossen - Åre - Trondheim - Vestfossen (del II) + noko attåt!

Jeg tar like gjerne "attåten" først selv om det ikke er særlig gode nyheter: Jeg var til ultralyd med Chari på fredag og det er desverre ingen valper der. Den litt mindre slanke lysken var altså bare resultat av litt kraftigere foring og det at hun har tatt det temmelig med ro i det siste er vel bare varmens skyld. Jeg kommer til å prøve igjen ved neste løpetid, men kanskje jeg forsøker å finne en litt mer rutinert hannhund til henne.



Så tilbake til langturen vår: Nå er det jammen allerede ei uke siden vi kom hjem og minnene begynner å blekne. Hadde jo planer om å skrive tidligere, men andre hjøremål og varmen har gjort sitt.



Har også vært på en agilitytrening og fått repetert litt av det jeg lærte. Gjennomførte gode vendinger både med Joy og Victor på onsdag. Faren med slike kurs er jo at det man lærer "intensivt" går fort i glemmeboka dersom man ikke får praktisert det ganske raskt. Men altså: Jeg har fortsatt praksisen. Fant til og med en aldri så liten bildeserie fra kurset som dokumenterer en av vendingene:















Disse 4 bildene er tatt med seriefotografering, så de viser vår faktisk bane.
Victor har lett for å få litt store svinger, så der er det viktig å gi tydelig beskjed og ha rett timing for at han skal forstå hva jeg ønsker av ham. Og når jeg får koordinert kropp, armer og bein går han riktig bra. Joy er enklere (men ikke så morsom å jobbe med) siden hun ikke har så stor fart. Der testa jeg ut bruken av blindbytter og når jeg får gitt signal om blindbytte i rett tid ser det ut som om hun "svarer" med større fart på blindbyttene enn på vanlige foranbytter. Også treninga på onsdag bekrefta dette.
Kurset ble avsluttet torsdag kveld. Arrangøren, Gauldal hundeklubb, hadde jo stevne på lørdagen i Stjørdal og var også teknisk arrangør for agilityen til NKK på søndag. Det var ganske mange av deltakerene på kurset som var påmeldt en eller begge disse dagene. Selv var jeg meldt på agility på lørdagen, men skulle konsentrere meg om utstilling på søndag.
Derfor kjørte jeg rett til Trondheim etter å ha vaska ut fra rom og fellesfasiliteter på fredag formiddag. I Trondheim hadde jeg fått låne leiligheten til min nevø som er student i byen, men som var reist hjem til Lier på sommerferie. Jeg bodde særdeles sentralt til, med kort vei til sentrum, nærbutikk i nabolaget og et liten, men utmerket kinarestaurant 50 meter unna. Men det beste av alt: Leiligheten lå også rett ved festningen i Trondheim og rundt denne er det et stort grøntareal med mange fine turstier. Det manglet altså ikke på muligheter for hundelufting og på den varmeste tiden var det deilig skyggefullt under store trær i skråningen ned fra festningen.
Det var forresten masse folkeliv i Trondhaim denne helga. Været var godt og varmt, og temperaturen holdt seg utover kvelden/natta. Dette satte folk pris på og nøt utelivet. Ikke minst i parken rundt festningen der det var mye aktivitet (fotball, badminton, volleyball, kubbespill, krokket mm), musikk og grilling. På mine tidlige morgentimer så jeg også noen som jeg mistenker for å ha overnattet i friluft og det var kanskje like greit. For det eneste problemet jeg hadde var å få litt søvn, med lav sol inn av soveromsvinduet og feststemte mennesker på tur den ene eller den andre veien i gata.

Lørdagen skulle jeg altså starte i agility med Victor og Joy. Victor var ganske "flagrete", så det var ikke så mye å skrive hjem om. Joy gikk derimot 2 gode løp selv om hun hoppet suverent over feltet på balansen i AG-klassen. Det holdt likevel til en 1. plass i AG og i Hopp ble vi slått på tiden av en annen av deltakerene på kurset. En 1. og en 2. plasss er vi slett ikke misfornøyd med, selv om konkurransen ikke var fullt så tøff som den pleier å være her hjemme.
Det var godt å ha litt gode resultater å flyte på før utstillingsdagen på søndag, for da gikk det ikke helt vår vei. Dommer Espen Engh likte ikke mine hunder noe særlig, og vi endte med 2 AUK m/HP på Victor og en flat rød på Chari. Chari hadde jeg selv ikke så god tro på, siden hun hadde gått litt opp i vekt (pga mulige valper tenkte jeg). Men Victor hadde jeg et vist håp om at skulle hevde seg her, men slik er nå engang dette gamet.
I Trondheim traff vi også Astrid-Margrethe og Lita (Charis søster) som jeg ikke har sett siden levering for omtrent 2 år siden. De kom en tur ut på lørdagen for å se på agility og vi fikk også ordnet litt på pelsen. Lita var nemlig også påmeldt på utstillingen på søndag. Desverre fikk hun "bare" en blå sløyfe denne dagen. Det var imidlertid veldig hyggelig å treffe dem og å få selskap både på agilityen og utstillingen. Jeg håper ikke resultetene her gjør at Astrid-Margrethe mister lysta på å forsøke igjen.
I tillegg til at resultatene ikke var helt som ønsket, så var selve stevneplassen en utfordring og påkjenning. Jeg tror aldri jeg har vært på utstilling med så elendige "baneforhold" tidligere. En ørken av en grusbane gjorde at både hunder og mennesker var fulle av støv etter "seansen". Mitt blå/grønne telt har også skifta farge. Det eneste positive jeg kan si om dette sedet var at jeg fikk parkert nært ved utstillingsringen, så det var ikke så mye styr med å få hunder og utstyr på plass. Agilityen fant sted på en liten grassbane mellom høye trær, så der var forholdene betydelig bedre. Det var deilig å komme seg tilbake til byen og opp mellom trærne ved festningen.
Astrid-Margrethe og en venninne av henne tok bilder både av agilityen og på utstillingen, men de har ikke kommet i "posten" enda. Derfor er det litt dårlig med illustrasjoner her.
Mandag morgen vasket og ryddet jeg ut av leiligheten og la i vei sørover igjen. Denne gangen valgte jeg å kjøre over Dovrefjell siden jeg aldri har vært der før. Det ga litt mer fjellfølelse og jeg tok meg tid til en litt god luftetur med hundene på veien.
Jeg har hatt ferie i den uka som har passert etter hjemkomsten også, men den har blitt benyttet til beising og maling her hjemme. Hundene har kost seg i skyggen i hagen og fått en avkjølende dusj med hageslangen nå og da. Vår vanlige ettermiddagstur har vært forsjøvet til kveldstid slik at det ble levelig med litt fysisk aktivitet. Keela har vært på besøk et par dager og på torsdag var Exxi (forverthunden min) innom for litt pelsklipping på formiddagen og hennes bror Erling (Exit von Dunkel) på kvelden. Erling var rimelig igjengrodd og han var heller ikke alt for samarbeidsvillig. Vi fikk ordnet opp litt i pelsen og så skal vi ta en ny runde når ferien er over.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar