onsdag 13. april 2011

Nye opplevelser og utfordringer!

En ny uke har gått og valpene har begynt å utforske den store verden og det de finner der på sin vei. De beveger seg nå rundt i hele stua når de er ute av bingen, de har hatt en "galopptrening" i hunderommet og ikke minst: De har vært mange småturer ute. Med unntak av i går har været vært upåklagelig i det siste og det har derfor vært helt fint å ta valpene ut. I starten var de ganske forsiktige, men nå følger de de andre hundene rundt i hagen og opplever stadig nye ting. De har også blitt veldig flinke til å gjøre fra seg ute, så det er mye mindre som havner i avisene inne nå.
Klar, ferdig.....

Er det helt trygt dette, da?

Kan sånne pinner spises?

I tillegg til at valpene skal oppleve nye steder og miljøer, prøver jeg å gi de noen fysiske "utfordringer". I hagen kommer det helt av seg selv - min hage er relativt kuppert og der er både bakker og skrenter og store og små trær. Valpene lærer seg fort å mestre terrenget - både å passe seg der det er bratt og å "trene" på kroppsbeherskelse i terrenget.


Innendørs har jeg noen forskjellige "aktiviseringsleiker" for valpene. Nytt av året er et skateboard, så disse valpene kommer til å være fullt utlærte som skatere før de leveres.

Her trenes oppstigning på brettet.


Skyving av brett.....


Spising av brett.....

...og hopp fra brett.


Nå ser jeg det ikke som et must at valpene skal bli skatere, men jeg tror at trening på kroppsbeherskelse gjør valpen trygg og sikker. Ikke minst ser jeg at mange hunder har problemer med å takle bevegelig underlag - f eks en heis. Som agilityinstruktør møter jeg også ofte hunder som får problemer med vippa - det mest bevegelige hinderet i agilityen.




Og for de som måtte lure: Jeg bruker ordet "trening" her, men det eneste jeg gjør er å sette skateboardet på gulvet. Valpene velger helt selv om de vil oppsøke det eller om de vil finne på noe annet. Men valpene søker slike utfordringer og trenger egentlig ikke noen oppmuntring. De trener seg selv!




Men den viktigste treningsarenaen er og blir utendørs: Her er et par bilder fra det første "treningshinderet" ute - en 3-trinns trapp lagt inn i en liten skråning. Alle mine valper har tidlig oppsøkt denne trappa for å finne ut hva de mestrer. Noen ganger triller de ned et trinn eller 2, men det er også en del av læringa. Og de lander mykt på grasset nederst.


Går det ann å komme seg opp her, da?


Tenk det: Alle 5 valpene på 1 bilde (og uten at de sover)!


Det er meldt et supert vær framover, så vi vil få mye fin utetid i hagen. Dessuten skal vi etter hvert ut på biltur. Først blir det noen kortere tilvenningsturer, men i slutten av påsken har vi tenkt oss helt bort til Bouvbear-folket på utflukt.


I helga venter vi også litt innrykk av besøkende - bl a har jeg "hyra inn" noen barn for å sosialisere de søte små.

Ellers har det virkelig blitt vårlig her nå og all snøen har fordufta. Nyplantingene mine fra i fjor ser ut til å ha overlevd vinteren og om ikke lenge skal jeg "plante" noen nye meter med pilehegn. Min favorittårstid!

Stjernemagnoliaen som ble plantet i fjor står med nye, dunete skudd. Vil den blomstre allerede i år, tro?

1 kommentar:

  1. Hei Tone
    Så herlige bilder av de små - det er jo helt utrolig flott å ha kull på denne tiden. Jeg bare gleder meg til mine blir store nok til at vi kan finne på litt sammen med dem.
    Ønsker deg en god påske!
    Eli

    SvarSlett