onsdag 6. april 2011

Full fart i valpekassa!

Valpene runda 4 uker på mandag og nå er de til tider riktig så aktive. De oppholder seg fortsatt mye i bingen sin i stua, men nå står døra inn til bingen åpen hele tia (bortsett fra når valpene spiser), så de voksne hundene kan gå ut og inn som de ønsker. Selv Mia har roa litt ned og kan absolutt bedrive andre ting enn å "beleire" valpene hele tia.

Døra i gjerdet er 10 - 12 cm over bakken og foreløpig har ikke valpene klart å komme seg ut for egen regning, men det varer nok ikke så lenge. Da må jeg lage et annet opplegg med en plate som Exxi (og de andre hundene) kan hoppe over, men som er så høy at valpene ikke kommer seg over der. Jeg åpner bingen helt opp av og til, så valpene får også komme ut i resten av stua, men det blir litt for mye plass for dem å orientere seg på når de er aleine.

Valpene fikk sitt første måltid på fredag. Det så det ut som om de satte pris på, så i løpet av helga trappet jeg opp og de får nå 3 måltider pr dag. Det ser ut som om det er passelig foreløpig - de får fortsatt ganske mange "mellommåltider" av Exxi i form av melk. Når det går mot avvenning øker jeg opp til 4 måltider pr dag.



Den første maten - valpene er flinke til å spise.



Av og til bruker de beina i matfatet også.


Nam-nam!


Og etter maten må vi bare soooove!


Klar for kloklipping!



Er avisene spiselige også, tro?


De bruker gjerne mine bein som klatrestativer når jeg sitter hos dem.


Eller så klatrer de på hverandre.


Der har jeg deg på ryggen, altså!


Av og til må en bare sitte ned litt og se seg om!


Neste punkt på sosialiserings-/miljøtreningsprogrammet er å ta valpene med ut. De siste dagene har mye av snøen smelta og det begynner å tørke opp litt i hagen. Jeg regner med at valpene får sin første tur ut på fredag eller lørdag. Som regel trives valper godt ute og jeg tar de ut både for at de skal lufte seg og for at de skal få flere opplevelser så ofte som mulig. Håper det fine været holder seg framover (og så må jeg gjerde inn krokusen min - i fjor ble det ikke mye til blomsterbed).


Skulle været tilsi at vi må holde oss inne tar jeg gjerne valpene en tur med ned i hunderommet. der er det vinyl på gulvet og det belegget gir bedre feste for små valpeføtter enn parketten i stua. Som regel blir det raskt reine galopptreninga når valpene kommer ned i hunderommet. I hunderommet benytter jeg også anledningen til å introdusere lyden av klippemaskin og føner. Da går det første pelsstellet så mye greiere når den tiden kommer.

1 kommentar:

  1. Heisan. Herlig å se Exxis små-barter. Vi savner lille snuppa, og gleder oss til å se valpene live.

    SvarSlett