onsdag 16. mars 2011

Mer fra valpekassa

Valpene vokser og trives og Exxi har det også bare bra! Denne perioden er nesten litt kjedelig, for det er ikke så veldig mye jeg får gjort med valpene. Min hovedoppgave blir å sørge for at Exxi har det bra og hvis hun har det, er det den beste forsikringen for at valpene også skal ha det bra.

Men litt har jeg gjort, da. På mandag fikk valpene sin første kloklipping. Heretter vil jeg klippe klørne deres en gang pr uke fram til levering. Valpeklørne er syltynne og skarpe, så dersom de ikke klippes jevnlig vil de klore tispa til blods når de "melketramper". Jeg legger valpene på ryggen i fanget og klipper de små klørne med en vanlig neglsaks nå de første gangene. Hvis de er litt urolige, klør jeg de litt på magen. Det pleier å roe de ned og kloklippinga kan gjennomføres.

I tillegg har jeg veid valpene hver dag etter fødselen. Tommelfingerregelen tilsier at valpene bør fordoble vekta si i løpet av de 10 første dagene. Disse valpene tangerte eller passerte denne fordoblinga i går - altså på dag 9. De har blitt noen riktige tungvektere allerede.

Tispa veide 185 gram ved fødsel - i dag veier hun 399 gram. Gutta veide henholdsvis 183 - 197 - 228 og 230 gram ved fødsel. I dag stoppet vekta på 425 - 446 - 496 - 500 gram. Valpevekta sier lite om hvor store valpene blir som voksne og det betyr ikke noe at det er litt vektforskjeller i kullet. Det som er viktig er at hver valp har en god utvikling og ikke "stopper opp". Det er ikke noe problem i dette kullet, og når de i tillegg er trinne, blanke og rolige får de absolutt den maten de skal ha.

Exxi holder også både valpene og valpekassa rein og pen, så jeg skifter bare teppe der fra tid til annen for syns skyld.

Jeg har heller ikke sett noen antydning til kennelhoste hverken hos Exxi eller valpene. Etter konferering med veterinæren ble kennelen "friskmeldt" på mandag, så Exxi får nå ha litt kontakt med de andre hundene og hun får være med på korte turer. Jeg tror hun setter pris på "friminuttene", men hun vil fort tilbake til valperommet når hun har vært ute en tur.

Framover nå begynner det å skje litt mer. Øynene vil snart åpne seg og valpene begynner å sette beina innunder seg og oppdage hverandre. Det er en spennende tid, siden man da kan begynne å se litt mer av personligheten deres.

Her er bilder tatt daglig fra forrige oppdatering - de eldste først.


Sovende valper

Når Exxi kommer inn i kassa blir det "liv i leiren". her er valpene på full fart bort til Exxi for å komme først til yndlingspuppen.

En valp i hånden er bedre enn........


Antydning til bart allerede!



Sover igjen!




Middag!






2 kommentarer:

  1. Hei Tone!
    Så nydelige valpene er! Skikkelig runde og gode. Blir helt misunnelig, jeg...
    Så godt at hostinga er over da. Ha en fin dag! Hege.

    SvarSlett
  2. Hei Tone,
    Kjempe fine små troll. Merkelig det med gutter om dagen. Nestegang blir det sikkert bare tisper. Lykke til med lakrisbartene.
    Vidar

    SvarSlett