søndag 18. april 2010

8 uker - snart ut i verden!

Nå er det ikke lenge før det begynner å tynnes ut i rekkene her. Tina, jenta med flekk på hodet reiser på fredag og på lørdag drar den eneste gutten, Meeko.

Livet med valpene går sin gang. Chari har nå stort sett slutta å gi de melk. Det hender de prøver seg litt, men som regel går hun vekk og om hun blir stående så holder de ikke på lenge. De spiser godt med valpemat, så det er ikke noe problem.

Det har vært mye kaldere i været de siste dagene, så vi har ikke vært så lenge av gangen ute. Men det tar vi igjen med mange ganger pr dag. Valpene koser seg vedig ute og de farter rundt i hele den delen av hagen de har tilgang på. De takler bakkene fint og har fått riktig så god kroppsbeherskelse etter hvert.


Full fart i bakken.

En påminnelse om at det kan bli for mye av det gode fikk jeg etter forrige helg: Den ene av tispene (med flekk på hodet) fikk en aldri så liten urinveisinfeksjon. Jeg oppdaga det tidlig, så allerede på mandag ble hun satt på penicillin. Hun var symptomfri etter et døgn, men går fortsatt på medisin. Urinveisinfeksjon kan bli kronisk på hunder, men jeg tror det helst skjer dersom de blir gående med problemet uten at noe blir gjort. Hun vil bli ekstra godt kontrollert når vi skal på valpekontroll på onsdag. Forrige helg var det jo så deilig og varmt, og valpene var ganske lenge ute. Selv om det var varmt i lufta, så var det jo slett ikke varmt i bakken og det var også ganske rått.

Når vi først måtte til veterinæren tok jeg med alle valpene på kjøreturen og kortet ventetia med å ta ut en og en valp ute ved veterinærkontoret. Bilturen gikk veldig greit, men de syntes nok at trafikken utenfor veterinærkontoret var litt skummel. Vi skal på flere turer i uka som kommer.


Mia og en valp i leik.
Også i denne uka har vi hatt rikelig med besøk her og valpene har blitt riktig så sosiale. I dag har mine 2 tantebarn vært på besøk og vi har kost oss med valpene (og med nystekte vafler) både ute og inne.

Sara forsøker å få Victor til å gå vekk når hun skal kose med valpene.


Hold opp hodet til valpen, Sofia, sa jeg! Tante Kari ga et lite kurs i holding og løfting av valp etter at bildet ble tatt.




To fotogene!



Sara leiker med Victor.



Og Sofia og Mia har en liten prat.


Etter så mye besøk er det godt med en god lur!


På torsdag var Joy til øyelysning hos Ellen Bjerkås. Tibbe-klubben der vi har gått på ringtrening hadde øyelysning på programmet og i utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt å bli med der, for alle mine voksne ble øyelyst i høst. Men for et par uker siden oppdaget jeg noen matte flekker på hornhinnene til Joy og det gjorde meg litt engstelig. Vi sjekket det hele hos veterinæren, men det var ikke noe som tydet på at det var akutt. Ellen Bjerkås kunne også berolige oss med at dette ikke var farlig. Det ser ikke ut til at synet er nevneverdig svekket og det er ikke regnet som en arvelig lidelse. Den latinske benevnelsen er Cornea dystrofi (hvis jeg husker rett). Hun var imidlertid også litt rød på det ene øyet, så hun fikk noen øyedråper og skal tilbake for ny kontroll før sommerferien. Ellen Bjerkås er den absolutt beste i Norge på kombinasjonen øyne og hunder, så vi er i de beste hender. Jeg må innrømme at jeg blir litt stressa når jeg oppdager slikt - både med tanke på Joy selv, men også på vegne av hennes 14 barn og pr nå 4 barnebarn. Men altså ikke noe farlig denne gangen, heldigvis.

Uka som kommer blir ganske hektisk med levering av 2 valper og forberedelser til stevnet neste helg. Jeg har plundra litt med å få lagt div filer inn i det programmet vi skal bruke, så nå venter jeg på å få hjelp til å legge inn agility-filene, mens jeg har registrert LP'en manuelt (ikke så mange deltakere der). Nå har jeg akkurat fått bekrefta av oppmann for LP'en (yidigheten) at alt fungerer der, så da kan jeg senke skuldrene så langt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar