søndag 17. januar 2010

Exxi i Letohallen - 2 dager med utstilling.

Exxi var påmeldt begge dagene i Letohallen (Eidsvoll) i helga og vi hadde selvfølgelig frammøte kl 09.00 både i går og i dag. Jeg har vært halvsyk hele uka, men pga mye å gjøre på jobben har det bare vært å stå på. Motivasjonen min for å stille klokka på ringing allerede 05.00 var derfor ikke den aller beste. Det hjalp litt at Øyvind ville"haike" fra Tranby på lørdag. Jeg overlot glatt nøklene til han og kunne slappe av i passasjersetet selv. Helt gode kjøreforhold var det heller ikke. Underkjølt regn som la seg som is på ruta er ikke bare greit. Men Øyvind losa oss trygt fram i god tid, så det var bare velstand. Jammen flaks at han var med, for jeg hadde glemt trimmekofferten hjemme - litt pinelig å måtte gå rundt å låne utstyr, da.

Det var usedvanlig få påmeldte i rasen disse to dagene, bare 5 (2 hanner og 3 tisper) i går og 4 (1 + 3) i dag. I tillegg var det en av tispene som ikke møtte opp. Jeg hadde derfor selvfølgelig et ørlite håp om et cert.

Da vi kom fram til hallen ble det klart at dommeren vi skulle ha var blitt syk. Hundene fra vår ring var derfor "utplassert" på de andre dommerene. Vår dommer virka som om hun hadde det veldig travelt og det ble ikke helt bra for Exxi som ikke er særlig rutinert i ringen enda. Hun trakk seg bakover når dommeren så på hodet hennes og ble stående med skikkelig pukkelrygg. Jeg føler at hun trekker seg vekk fra mine hender også (det har blitt litt mye intensivt pelsstell på bordet når vi har vært sammen i det siste), så det var ikke mye jeg fikk gjort for å rette opp det hele. På kritikken står det at hun har svak overlinje, men hadde det vært tid til å stille henne ordentlig opp tror jeg overlinja hadde vært på plass også. Positivt denne dagen var at hun gikk pent i ringen, da - det lille vi fikk gå. Vi endte med en flat rød og det ble ikke delt ut noe cert til tisper denne dagen.

Øyvind stilte Diesel i championklassen og havnet på 2. plass i den klassen. Vi var altså ikke så veldig tunglasta når vi reiste hjem igjen.


Exxi på bordet.


Ny dag, nye muligheter. Øyvind hadde ikke meldt på denne dagen, så da måtte jeg klare meg selv. Med lydbok på PC'en, litt mindre belegg på vindusruta, men desto mer på veien, kom vi oss til hallen denne dagen også. Jeg hadde relativt god tid og benytta anledningen til å tjuvtrene litt med Exxi. Stååååååå - og så godbit når hun sto pent. Joda, vi gjorde framskritt, men hvis det ikke hadde vært for en god og positiv dommer er jeg slett ikke sikker på om det hadde gått så bra. Dagens dommer, Viva Maria Soleckey Szpunar, tok seg tid til å stille opp Exxi etter å ha sett på hodet hennes. Exxi likte nok damen, så hun slappet av og sto så pent så. Og jeg fikk nok et eksempel på viktigheten av god handling - jeg har fortsatt et stykke igjen.

Begge tispene fikk CK, men det var Exxi som trakk det lengste strået og hentet hjem certet. I BIR/BIM konkurransen endte vi med BIM og det er helt greit.

BIR: Black Dream av Asubo BIM: Exclusive von Dunkel. Dommer: Viva Maria Soleckey Szpunar. Foto: Kennel Noxema.


Gratulerer også til Hege og Vidar som fikk med seg flere gode plasseringer på henholdsvis dvergschnauzer salt/pepper og svart/sølv.

På lørdag hadde jeg Mia med meg til hallen. Det var hennes første smak på utstillingsmiljøet, så jeg var litt spent på hvordan hun ville like det. Mia klarte seg riktig så bra i det nye miljøet, hun var ganske rolig og observerende, men tok seg tid til å flørte med noen barn også. Når jeg drev og ordnet med Exxi lå hun rolig i buret og det er også betryggende.


Søsterkjærlighet - her er det Exxi som ligger på gulvet med Mia over seg.


Jeg hentet Exxi hjem på fredag for å få stelt pelsen og hun og Mia fant straks tonen. Exxi er veldig leiken selv om hun nå begynner å bli voksen (16 mnd), så det gikk "stua rundt" med de to halvsøstrene. Chari er litt roligere i leiken nå, men Victor trår til av og til. Mia mangler ikke leikekamerater.

Rollene er bytta om - Mia med magen i været mens Exxi ligger klar til "angrep".


Siden temperaturen har vært mye mer behagelig i uka som har gått, har hundene og jeg i det hele tatt vært mer i aktivitet. 3 kvelder har jeg vandret rundt kjøpesentre med Mia - det er ikke så mange andre steder det er litt forstyrrende miljøer. Hun har måttet forholde seg til biler som kommer og går på parkeringsplassen, skranglende handlevogner og selvfølgelig mange mennesker. Hun vil gjerne hilse på alle som kommer og går og hun logrer med hele kroppen for å få litt oppmerksomhet. Noen vil hilse og har fått lov til det. Andre går rett forbi og det må Mia forholde seg til.


I uka som kommer håper jeg at vi kommer i gang igjen med agilitytreninga, så da skal Mia få være med i agilityhallen.


Tirsdag blir en spennede dag: Da skal Chari til ultralyd. Jeg er optimist, men tar intet på forskudd. Mia skal få den siste rabiesvaksina, så også hun får være med til veterinæren.


Til helga er det agilitydebut for Joy og Victor i Fladebyhallen på lørdag. I et svakt øyeblikk har jeg også meldt Mia på valpeshow. Hun er jo bare såvidt 4 mnd og har ikke noe pels å snakke om, men vi tar det som trening.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar