tirsdag 10. november 2009

Mørketid

November og sein høst. Mørkt er det på morgentur med hundene og mørkt blir det fort når man kommer hjem fra jobb. I helga var været heller tvilsomt, så det ble lite uteliv da også. Titter ut om morgenen og er forberedt på det meste: Regn, snø, kulde????? Hittil har det vært mest regn, men en 2 - 3 dager lå det snø her også. Unnskyld dere der langt oppe i nord, altså - men jeg synes mørketia her er ille nok.

Da er det godt å drømme om sol og sommer i Tyrkia. Om nøyaktig en uke har vi vel ankommet leiligheten og er på vei ut for å får den første smaken av tyrkisk mat, kan jeg tenke. Været kan bli en spennende faktor på ferie også, men langtidsvarselet på yr.no gir gode utsikter så langt. Krysser fingrene for at det blir levelig og for at dette svineriet som sprer seg her hjemme holder seg borte til turen er unnagjort. Drømmen er frokost på en solfylt terrasse.

Hundene skal jo ikke være med, men gode hjelpere trår til. Keelas eier Hanne forbarmer seg over Victor og min søster Kari tar hånd om Chari og Joy.

I går avleverte jeg Hebbe og Diesel til Øyvinds mor. Meninga var i utgangspunktet at de skulle bli her fram til søndag, men Øyvind ordna med en reserveløsning. Victor og Diesel er ikke særlig gode venner og Joy kan få løpetid når som helst. Det gikk bra fra dag til dag å ha de to her, men jeg tror både Diesel og Victor trives best hver for seg.

Mens gutta var her kom det altså litt snø. Jeg benyttet anledningen til å ta turen i "gjørmerenna" som pga snøen var adskillig reinere nå. Det lå jo ikke så veldig mye snø, så jeg hadde håpa å klare runden uten alt for mye kladder. Dengang ei - det var bare så vidt vi klarte å fullføre - hundene hadde rett og slett problemer med å bevege seg i en periode. Victor valsa bortover meget bredbeint, mens de med litt kortere bein la seg til en form for hopping for å komme seg framover. Jeg kunne jo ikke begynne å bære 5 hunder, heller. Vel, vel - hjem kom vi og klumpene forsvant fort i dusjen i kjelleren. Ikke så ofta at hundene står i kø for å komme inn i dusjen.


Svarte dverger som prøver å bli omregistrert til svart/sølv? Neida, bare resultatet av tur i nysnø.


Når snøen er borte og det begynner å bli godt og varmt rundt ovnen glemmer selv de argeste konkurrentene at de ikke er så gode venner. De samles ved ovnen for å nyte godt av varmen og er ganske så fredelige.


Ved ovnen.


Selv Diesel og Victor er ganske gode venner når de sitter ved ovnen. På et tidspunkt satt de ganske tett og var stadig med nesa bort i ansiktet på hverandre - uten noen form for brumming. Noen ganger har jeg virkelig lurt på om all brumminga til Victor bare er "tomme trusler", men deilig er det ihvertfall når idyllen råder.

Victor og Diesel i fortrolig "passiar" ved oven.


Hebbe utgjør ingen konkurrant til Victor og får stort sett lov å gå i fred. For det første svarer han aldri på utfordringer og i tillegg bodde han i "storflokk" i Kennel Bouvbear til han var nokså voksen, så han har mer trening i å omgås andre hunder. Selv om han trekker seg vekk fra Victor blir han ikke utenfor i flokken og rett som det er ligger han og sover midt mellom Chari og Joy (han er veeeldig glad i damer).


Ute på tur har Hebbe løpt løs sammen med Victor og Chari, mens Joy og Diesel har gått i bånd sammen med meg. Da synes jeg at jeg har best kontroll nå i disse jaktider. Hebbe kommer med en gang når jeg roper han inn, men jeg har ikke vært like trygg på at Diesel kommer, spesielt dersom Victor også er der.


Hebbe (med lite pels), Chari og Joy i hundesenga.

Jeg venter løpetid på Joy når som helst og har gått og krysset fingrene for at hun skulle holde igjen litt slik at jeg kom hjem fra ferie før det ble klart for paring. Så sant hun følger normal syklus skal det gå bra nå, så da er det ikke lenger noe problem dersom hun begynner å løpe. Men hun må gjerne vente til ut i desember - da blir det litt mer vårlig her når valpene blir så store at de kan være litt ute.


Helga etter Tyrkiaturen er det stor internasjonal utstilling på Lillestrøm (Norsk Vinner) og det er samtidig også vanlig agility og norgesmesterskap i agility. Vi har enda ikke fått beskjed om vi får med lag til NM, men er lovet beskjed i slutten av uka. Der er det i såfall bare Joy som skal delta, men jeg har meldt de 2 andre på til individuelle klasser og både Chari og Exxi til selve utstillingen. Jeg er ikke sikker på om Exxi kommer tilstrekkelig i pels - jeg får ta en befaring på henne i løpet av helga (hun bor hos forvert Bibbi). Chari har kort, men god og stri pels. Hun skal få prøve seg i championklassen på den hittil største utstillingen som er arrangert i Norge. Tvi-tvi.

1 kommentar:

  1. hei Tone!!
    EN hilsen fra varmen på Gran Canaria.
    Vi setter utrolig pris på all din hjelp med gutta!!Spesielt med tanke på de utfordringene du opplever med Victor og Diesel.
    Og takk for øyelysing og vaksinerig på de begge!Det er luksus det!
    Ses når det nærmer seg Dogs4all...
    Mvh
    Lene og Øyvind

    SvarSlett