søndag 29. november 2009

Mia Maria har inntatt huset.....

Lille valpen har absolutt tatt grep her i heimen nå og det meste dreier seg om den, men først litt annen oppdatering:

Chari er stilt på Dog4All på Lillestrøm i dag og ble 4. beste tispe. Det er jeg godt fornøyd med. Hun er velbygget og "riktig" på alle måter, men kanskje ikke så elegant og "outstanding" at hun kan hevde seg helt øverst på pallen på en såvidt stor utstilling. Dommer i dag var Siv Jernhake fra Sverige.

I går konstanterte jeg at Joy hadde fått løpetid - i dag er jeg ikke så sikker. Joda, noe er på gang og en hannhund vi møtte på turen i dag viste absolutt interesse. Damen sa imidleretid klart fra at hun ikke gjengjeldte den interessen. Det er jo heller ikke rart, for dersom hun faktisk hadde 1. dagen i går så er hun ikke klar før tidligst om et par uker.

Når jeg er litt skeptisk er det jo fordi hennes forrige løpetid trakk ut i netsen 4,5 uke fra første gang jeg så blødning. Jeg er derfor åpen for at alt kan skje også denne gangen. Jeg har "trua" med å legge julefeiringen til Båstad for å få gjennomført paringen, så det skulle ikke forundre meg om hun har noen overraskelser på lur denne gangen også. Jeg håper Victor fungerer som barometer på når damen er "takandes". På det området savner jeg Mike - han var meget tydelig på det punktet.

Og så var det valpen, da. Hun blir nok hetendes Mia. Hun har allerede fått noen kallenavn: Mia Maria, Frøken Frekk og Lillebølle. Det blir nok flere etter hvert. De to siste navnene kan jo tyde på at jeg har fått et lite monster i hus, men det er slett ikke så ille. Hun er akkurat så frekk og bøllete som en valp skal være og værre blir det nok enda når hun blir litt mer husvarm.

De andre hundene mine har tatt riktig pent imot henne, men så har hun ikke plaget dem så veldig mye enda da. Den som har overrasket mest positivt er Chari. Når det har kommet andre hunder hit - f eks hennes halvsøsken fra e-kullet som har vært innom - har hun vært ganske intens og på "på hugget". Mot valpen har hun vært rolig og flink. Hun leiker mye med valpen. For eksempel tar hun Mias medbrakte leike i munnen og løper rundt med den for å få valpen etter seg. Jeg synes det er helt greit at hundene leiker innendørs så lenge det ikke blir bråkete. Da avbryter jeg det hele.


Dagsenga er et yndet sted for både 2- og 4-beinte. Regelen her er at hundene bare har lov å være dagsenga når også jeg er der. Lille Mia er for liten til å hoppe opp for egen regning enda, men hun sier klart fra når hun vil løftes opp. Når de andre hundene er i senga holder hun seg litt diskrè i den nederste halvdelen. Hun skjønner vel at det er rift om de gjeveste plassene der og vil ikke utfordre noen på det området. Men senga er stor, så det er plenty av plass til alle.


Bak en av putene ble det en liten hule som ga "tak over hodet" til valpen. Der var det fint å ligge. Men hun måtte jo følge med på hva vi andre driver med også, så hun tittet fram rett som det var. Bildene her er tatt den første kvelden, og på de 2 døgnene som har gått etter at hun "landet" her har hun blitt atskillig freidigere.

Hun er flink til å gjøre fra seg ute når jeg gjør min del av jobben med å ta henne ut. Om natta har det riktignok blitt noen etterladenskaper, men det er jo ikke annet å vente enda.

Det virker også som om hun roer seg fint ned samme med de andre hundene i hunderommet om natta og når jeg har vært ute i kortere eller lengre tid. Hun likte ikke helt at jeg slukket lyset den 1. natta, så da har jeg heller latt det stå på litt lys. Hun har også vært aleine der litt når jeg tar de voksne hundene ut på tur. Det er hun ikke så begeistra for, men da jeg kom fra tur i dag lå hun fint på plass i hundesenga si. Hun har fått selskap av en bamse der og jeg setter på radioen slik at det blir litt lyd i rommet. Jeg tor hun snart roer seg helt ned ved slike anledninger også.



Små dvergschnauzervalper har et artig utseende og jeg kunne ikke motstå dette "flaskekost"-bildet.


Slapper av, nå!



Så litt mer fra Tyrkiaturen min: På dag 2 bestemt vi oss for å ta en båttur. Vi ble hentet rett nedenfor leiligheten og kjørt ned i havna. Derfra "seilte" vi rundt klippene der borgen troner øvest og deretter langs med Kleopatra-stranda. Været var upåklagelig og selv ute på sjøen var det en behagelig temperatur.


I havna - før avgang.





Borgen på toppen av fjellet midt i byen.




Blå himmel og borg-muren.
Etter båtturen følte vi behov for å slappe av litt og hvordan kan man gjøre det bedre i Tyrkia enn ved å oppsøke et tyrkisk bad eller Hamam som det egentlig heter? Det ble to runder i Hamam på oss i løpet av uka. Vi var på 2 forskjellige steder og det var litt forskjellig opplegg fra sted til sted, men hovedingrediensene var bad m/skrubbing eller pealing og massasje. Menn og kvinner gikk om hverandre både når det gjaldt kunder og personell, så her nytta det ikke å være bluferdig. Det hele var imidlertid svært så avslappet og naturlig, så det var ikke noe problem. Vi ble både reine og avslappet av å tilbringe drøyt 2 timer i Hamam.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar