søndag 27. september 2009

Indian summer!

Etter en heller regnfull sommer har vi hatt en aldeles nydelig september måned. Nesten ikke regn og alikevel slett ikke så kaldt. Jeg har sett antydning til rim der gårdsveien her er på det laveste en gang, men det er også alt. Ulempen er at det ikke har blitt mer sopp, men det er kanskje like greit.

Tomater er det imidlertid nok av. Vanligvis har jeg høsta alt et stykke ut i september og latt de ettermodne innendørs. Men i år har modningen fortsatt ute og det er nok det beste. Jeg plukker inn det som har fått god rødfarge ca 2. hver dag. Jeg følger med på gradestokken og skulle det gå mot minusgrader får jeg slenge over et teppe eller noe for å berge de over natta. Lørdag fikk jeg også plukket litt tyttebær. Det var i seineste laget. Bærene var mørkerøde og en god del hadde falt av. Klarte imidlertid å raske med meg nok til å dekke behovet til familiemiddagen på juleaften. Det er nemlig min oppgave å sørge for tyttebæra!

Etter å ha huset "fullt av hunder" i en periode har det vært stille og rolig her nå i helga. Det varer imidlertid ikke så lenge, for Keela kommer tilbake igjen i morgen og da skal hun bli ei uke.

Cæsar var den første som reiste hjem etter ferieoppholdet. Før han dro fikk jeg tatt noen bilder av ham som jeg er ganske fornøyd med.

Cæsar på utkikksplassen.


Silje måtte få skryt av kippinga av hodet til Cæsar - dette er ikke dårlig til å være en nybegynner (flinke valpekjøpere iler forbi oppdretteren når det gjelder pelsstell, men det er bare hyggelig).
Exxi ble noen dager lengre og jeg ble ferdig med nednappinga av henne. En ribba dvergschnauzer er jo ikke akkurat pen, men man ser kroppens bygning godt, da. Jeg er ganske så fornøyd med Exxi. Det var så vidt at Bibbi fikk henne med seg hjem igjen, for den lille damen klarte absolutt å sjarmere meg i senk de dagene hun var her. Men en god forvert er ikke å forakte, så det var bare å vinke dem begge av gårde på torsdag. Det blir spennede å se om den fullstendige nednappinga bedrer pelskvaliteten. Det får tiden vise.


En ribba Exxi.
Etter Exxi var det Chari som sto for tur og hun har blitt like ribba nå i helga. Chari har en helt anderledes pels og jobben gikk veldig fort og greit. Det er vel egentlig slik pels en dverg skal ha, men der er vi desverre ikke enda. Kull svart er hun også forsatt, så nå er det bare å håpe at hun kan få ført sine gode egenskaper videre til en ny generasjon.

Neste mann ut er Victor og da er det tilbake til slitet igjen - det blir en tålmodighetsprøve.

Chari - før pelsen forsvant.




Mamma Joy (til venstre) med sine to døtre Chari (til høyre) og Exxi (forann).
På mandag var det klubbmesterskap i DBHK. Jeg starta med Chari i bronsmerkeprøve og klasse 1 og med Joy i klasse II/III. Chari besto bronsemerket, men diska i klasse 1-løpet. Joy gikk sitt løp veldig bra, men helt på slutten var jeg litt utydelig med føringa og vi pådro oss en vegring. Synd! Men vi fikk oss en premie likevel. Den er det Victor som har hatt det mest moro med - han farter rundt i hagen med sin nye yndlingsleike stadig vekk.
Med til klubbmesterskapet var selvfølgelig også både Cæsar og Exxi. De fikk hver sine turer ut på plassen og de taklet godt en slik setting med relativt mange mennesker og hunder. Jeg benytta anledningen til litt forsøksvis ringtrening av Exxi og det gikk bedre enn forventa. Hun travet av sted - glad, fornøyd og samarbeidsvillig. Bra.


Det er jeg som har vinni denna, altså! Joy mener hun har visse rettigheter her (og hun får det som hun vil også, men da er ikke leika så morsom lenger).






Full fart med leike. Her er det Chari som for en kort stund har klart å få tak i den.
Neste helg blir også stille og rolig uten spesielle hundeaktiviteter, men på søndag skal Sofias bursdag feires. Helga etterpå er det dags for litt agility igjen.......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar