søndag 8. september 2013

Supermamma Gabi!

 
Alt er bare idyll i valpekassa! Den perioden vi er inne i nå (1 - 3 uker) er egentlig ganske stille og rolig for oss oppdrettere. Under forutsetning av at vi har ei velfungerende tispe som tar seg av sine små. Og det har jeg virkelig!
 
Jeg synes egentlig alle tispene mine har vært flinke mødre - dvergschnauzere flest har sin naturlige instinkter i behold. Men jeg tror jammen Gabi tar førsteprisen som supermamma! Hun har rikelig med mat - valpene hadde doblet vekta si i løpet av den første uka. Hun slikker og masserer dem - det er viktig for å holde fordøyelsen i gang. Og hun holder valpekasse og valper fullstendig reine og pene. Ikke en eneste gang har jeg trengt å hjelpe henne med "renovasjonen". Jeg bare skifter teppe i valpekassa av og til - mest for syns skyld!
 
 
Supermamma Gabi!
 
Og ikke bare er hun flink, men det føles virkelig som om hun stortrives med dette. Hun virker så fornøyd og glad! Noen ganger blir tispene litt utålmodige av å være på valperommet uten så mye kontakt med resten av flokken, men Gabi vil nesten ikke komme ut derfra. Når jeg gløtter på døra til henne, logrer hun med halen som for å si "Alt vel her - jeg har full kontroll". 

Gabi ligger gjerne i kassa når valpene er gode og mette også - ofte rett ut på ryggen slik som her!
 
De andre hundene har foreløpig ikke hatt noen særlig kontakt med valpene. Jeg hadde Zia med meg inn for første gang i dag. Men da satt hun bare på mitt fang og tittet ned i kassa. Hun lurte svært på hva dette var og fikk en veldig lang hals for å kunne følge med på det som skjedde i kassa. Chari skulle jo i følge kalenderen hatt valper selv og hun har hatt antydning til melk, så jeg vil ikke trigge hennes morsinstinkter mer enn nødvendig. Valpene blir på valperommet en uke til før de flyttes inn i valpebinge i stua. Da blir det mer action rundt både mor og barn.
 

 Valpene legger seg gjerne i haug - valp på valp.
 

 Når magen er helt full, er det best å sove på ryggen.


 Ups - velta!
 
 
Valpene har lagt kraftig på seg - dette gruppebildet er tatt i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar