søndag 24. oktober 2010

Høststevne i Tønsberg

I går gikk ferden til Melsom landbruksskole - mellom Sandefjord og Tønsberg. Tønsberg hundeklubb har de siste åra arrangert stevne i et ridehus der. Jeg har vært der flere ganger før, men i år hadde jeg en helt spesiell grunn til å melde på der.

Victor fikk seg jo en støkk i sommer og har vært helt satt ut i konkurransesammenheng siden det. Han er redd han skal bli overfalt igjen, så alle hindre som står ut mot kanten av ringen vegrer han på og han er vanskelig å få igang igjen. I ridehuset på Melsom er det høye "ridehuskanter" på 3 sider av ringen og altså hverken hunder, telt eller andre skjulesteder for potensielle angripere. Jeg håpa derfor at Victor ville være mer trygg der.

Og mine forhåpninger stemte. Victor gikk alle hindrene med unntak av slalåmen i relativt god fart. I slalåmen var det til gjengjeld full stopp og han måtte "lirkes" igennom. Det var mange hunder - spesielt i klasse 1 - som hadde problemer med slalåmen og vi kom vel til den konklusjonen at enten selve hinderet eller bakken luktet noe. Med Victor sin varhet kan jeg nok tenke meg at f eks en solid hannhundmarkering var nok til å sette han ut. Han pleier ikke ha slike problemer med slalåmen ellers. Uansett holdt innsatsen til en 6. plass i agilityklasse og en 4. plass i hoppklasse. Og det altså med solid stopp i slalåmen. Han hadde ikke toppfart i resten av banen heller, så dersom vi bare kan kvitte oss med angsten for angrep.................

Joy var også i god form i går. I agilityklassen ble det litt "sleivete" og Joy løp bak meg inn i feil tunnelinngang. I hoppklassen, derimot, gikk hun som ei klokke og det ble en 4. plass på henne også.

Joy syntes hun var riktig flink på Melsom.

Og så laget, da! I går var de 4 som er aktuelle for deltakelse i NM samla og vi hadde virkelig dagen alle sammen. Den ene etter den andre av oss gikk i mål med 0 feil. Mine lagkamerater har også svært raske hunder, så her burde det bli en god plassering. Og innsatsen ga uttelling - vi vant lagkonkurransen med noen få hundredeler på tia ned til neste lag. Det var ikke mindre enn 10 små lag påmeldt i går, så det får vi si oss veldig fornøyd med.


DBHK's Micro Partners, fra høyre: Monique m/Jackie, Grete m/Caisa, Inger Esther m/Feliks og meg med Joy.

Med gårsdagens seier er vi enda tryggere på at vi er kvalifisert for NM-lag. Det er bare 4 små lag som får delta i NM (en aldeles dum begrensning!), så vi må kvalifisere oss i løpet av året. I noen år nå har vi ikke klart å kvalifisere oss, men i år er jeg sikker på at vi skal få være med. NM går av stabelen på Dogs4All i slutten av november.

Ut over NM, er det bare et uoffisielt stevne i november. Der skal det også være skjermet bane slik at Victor kan være trygg. Jeg skal prøve å få med meg det stevnet. På nyåret kommer det flere stevner, men paring av Exxi vil muligens kollidere med det tradisjonelle Follo-stevnet. Dessuten har jeg tenkt å stille Mia litt over nyttår, så da får vi se hva det blir tid til.

Her hjemme har det blitt veldig rolig etter at først Exxi, så Tinka reiste hjem igjen. Mia drar med seg Victor i litt leik, men det blir ikke like mye fart i det som når det var flere "ungdommer" her. Mia skal imidlertid på "gjenvisitt" til Tinka når jeg reiser til Tyrkia, så da kan de fortsette der de slapp.


Tinka ble riktig snerten etter litt pelstrimming (lav ettermiddagssol gir brun pels).


Mia og Tinka leiker



......og leiker.


Tidligere i uka kom det et lite lag snø og det ligger fortsatt litt hvitt igjen i skyggen. Jeg har hatt ryddedag i dag. Frosne blomsterpotter og hagemøbler har kommet under tak og garasjen er rydda slik at bilen også får plass. Vinterdekka ligger lasta opp i bilen - det er et "drive in" dekkskiftefirma ikke så langt unna jobben min, så i morgen tidlig går ferden dit. De vasker biler innvendig for en billig penge også - håper de kan ordne begge deler mens jeg er på jobb. Litt latskap fra min side - jeg burde jo ordne slik selv. Unnskyldningen min er at dekkene til den bilen jeg har nå er veldig store og tunge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar