søndag 10. mai 2009

Valpetreff

Da er første valpetreff i Kennel Dunkel gjennomført! Jammen på tide, vil vel noen si og det har de nok rett i. Det er liksom enklere å avholde valpetreff nå etter at jeg flyttet til Vestfossen - ihvertfall på den tiden av året hvor vi kan være ute. Og så at værgudene ikke er alt for vrange, da.

I dag har det ikke vært strålende vær hele dagen akkurat. Det var litt grått på morgenen, men værmeldingen tilsa at det skulle bli bedre utover dagen. Så når det klarnet opp i 10 - 11-tia tenkte jeg at vi sikkert ikke kom til å trenge teltene. Men jeg burde nok satt opp teltene likevel, for det kom opptil flere regnskurer mens treffet varte. Vi flyttet ut og inn av sola, opp og ned på terrassen, men treff ble det likevel.

Det var 7 valper som hadde meldt seg på, men 2 fikk forfall på kort varsel. Derfor var det 5 "valper" som kom, alle med Joy som mamma. Hele 9 hunder har valset rundt og "sosialisert seg" her i løpet av dagen. Jeg lot mine hunder være litt ute på omgang slik at det ikke skulle bli så veldig hektisk for gjestene, men på slutten var alle i farta samtidig. Og som flere av gjestene kommenterte: Det var faktisk ganske stille her selv om det var så mange dverger samla på et sted.

Når man har valpetreff med dvergschnauzere er det ikke til å komme forbi at mye av oppmerksomheten blir rettet mot pelsstell. Øyvind hadde tilbudt seg å trå til med sine fingerferdigheter i pelsstell og det var jammen bra. Sammen fikk vi gitt veiledning og hjelp til de fleste, håper jeg. To av "valpene" var godt over 2 år (Chari's søstre) så der har jo eierene blitt svært så drevne allerede. Det siste kullet har blitt nappet for første gang nå i vår så der var det underullskraping og klipping av detaljer som sto i fokus.


Øyvind gir Cæsar en pelspuss.
Chilli får fjernet litt underull.
Midt mellom pelsstell og regnskurer ble det også tid til å grille litt. Hundene benytta tia til å fortsette "bli kjent"- rundene. Chablis var en drøy uke på vei i løpetia, så hun var naturlig nok svært så interessant for gutta. Men i følge Mike er det fortsatt litt tid igjen før hun har blitt helt deilig. De andre jentene var også populære, og Joy måtte oppdra sine litt innpåslitne sønner litt. Det er da visse grenser for hva lømlene kan tillate seg med sin egen mor!

Familietreff!

Bak fra venstre: Chilli, Cæsar, Chablis, Nero og Exxi. Foran: Joy og Chari.

Jeg tror absolutt ikke dette blir det siste valpetreffet i kennelen. Jeg håper og tror at deltakerene hadde nytte av det og for meg er det veldig fint å få se valpene igjen. Når det er mange sammen er det også lett å sammenligne de. De er litt forskjellige i pels og i størrelse, men en ting har de felles og det er kanskje det viktigste: De er alle snille, trygge og velfungerende hunder. Her tar jeg selvfølgelig litt av æren selv ved valg av avlsdyr og det som skjer de første ukene her, men det er jo bare grunnlaget. Uten gode og omsorgsfulle eiere hjelper det ikke hva en som oppdretter har gjort. Jeg tror jeg har vært spesielt heldig, så det er bare å ta av seg hatten! Tusen takk både til dere som har vært her i dag og til dere andre som har Dunkel-hund.

Ellers går livet sin vante gang her i heimen. Med både litt agility og utstilling framover er de fleste helgene fram til juli opptatt med hundeaktiviteter. Om 2 uker bærer det i vei til Internasjonal utstilling i Sverige. Lisemette og jeg skal benytte anledningen til å være litt turister i Stockholm først, så vi reiser bortover allerede på onsdagens selv om utstillingen først er på lørdag. Helga etterpå er det to dagers agilitykonkurranse i Oslo. Jeg har i et litt overmodig øyeblikk meldt på hele 3 av mine, men jeg er forberedt på å bare starte Victor og Chari i hoppklasse. Vi har hatt en liten nedtur på vippa igjen og jeg vil ikke ta dem med i en agilityklasse før jeg er trygg på at de takler vippa.


Forrige helg fikk jeg gjort ferdig rapporteringa for hundefestivalen - ihvertfall den nettbaserte delen. Nå skal jeg bare sende over dommerlistene, så er alt klart der. I løpet av uka har jeg fått med meg 2 agilitytreninger , hatt Keela her noen dager og vært på er real Harry-tur. Blant annet gikk jeg amok på apoteket på Nordbysenteret og kjøpte markekurer til hundene for nesten kr 1500. For hvert valpekull går det med en del markemiddel, og her i Norge blir dette reseptbelagt fra og med juli i år. Apotektes varer hadde holdbarhet fram til 2013, så nå har jeg kurer både til valpekull og Drontal til bruk dersom vi skal til det store utland.

Keela i blomsterenga.

En annen nyvinning har det også blitt her i løpet av uka. Den gamle sandkassa er tømt for sand (plenen har fått litt "toppdressing" der slitasjen er størst) og fylt opp med jord. Det er meninga at sandkassa skal fungere som urtebed. Jeg har flytta litt sitronmelisse og grassløk inn fra et annet bed og plantet ut en salvie fra en potte. Kruspersille er kjøpt inn og skal snart i jorda. Noen luftløker er også satt i bedet, så får vi se om de etablerer seg og får nye løkhoder. Den ledige plassen er sådd til med salat og rukkola, men jeg benyttet litt gammelt frø, så jeg er ikke helt sikker på at det spirer. Urtebedet ligger utenfor hundeområdet, og siden jeg har beholt den gamle karmen fra sandkassa har jeg et håp om at jeg skal ha urtene mine i fred både for hundtråkk og for markeringsglade hannhunder.
På den gamle sandkassa var det lokk som kunne slås opp til seter. Det ene stetet har jeg plassert oppe i bakken der jeg lenge har ønsket meg en benk. Der er nemlig solnedgangen på sitt aller fineste. Det skal være et sted for bare å ta livet med ro nå utover sommeren!

3 kommentarer:

  1. Hei! :) Det var veldig koselig å få komme tilbake igjen. Hyggelig og lærerrikt.
    Det var gøy å se Joy igjen også.

    Hilsen Iselin (Chablis)

    SvarSlett
  2. Takk for et hyggelig treff!
    Spesiellt artig var det og treffe så mange dverger på en gang. Jeg har selv tatt meg av napping og pelsstell på egenhånd -uten annen veiledning enn det du har vist meg Tone. Men det tar tid og nappe helt ned når man ikke er så veldig godt trent, men synes det går bedre for hver gang. Kjøpte klippemaskin ganske nylig, men den "tørkeren" du tok fram og brukte på Exxi var flott du. Sånn blir det ikke med vanlig føner nei :-). Må nok spare til en sånn.
    Vil hilse til alle som var på treffet. Det var hyggelig og møte dere og hundene!

    Vi kommer gjerne tilbake hvis vi får lov en annen gang.

    Hilsen Anne Helene (Chilli)

    SvarSlett
  3. Hei!
    Takker for hyggelig og lærerikt valpetreff!
    Det var gøy å se alle hundene sammen, nå skal det bli bedre skraping av underull!
    Kunne vært artig å prøve utstilling en gang.
    Nero fikk bronsemerket i går (vi var litt stolte).

    Veldig hyggelig å treffe all, kommer gjerne igjen:-)

    Hilsen Rina (Nero)

    SvarSlett