søndag 15. mars 2009

Søndag igjen - og nå er våren kommet!

Det har liksom blitt en vane å oppdatere bloggen på søndag kveld. Det er ikke akkurat en helt bevist rutine, det har bare blitt sånn. Med full jobb på hverdagene er det jo mest i helgene det skjer noe og det er også da jeg tar meg tid til å ta litt bilder.

Jeg hadde en ide om å få gjort masse i uka som har gått nå som jeg har treningsfri fra agility, men det har blitt litt så som så. Men jeg fikk ihvertfall lagt ut E-kullets side på tirsdag. En slags markering av at E-valpene da var 6 mnd gamle. Samtidig ble det bestemt valpetrff 10. mai. Hold av datoen dere som har Dunkel-valp. Invitasjon kommer med tid og stunder.

Ellers har det handla mye om pelsstell denne uka. Jeg har en følelse av at jeg har hår over alt nå - hår i suppa og hår i maten er dagligdags når det står på som verst. På ukedagene er det Chari som har fått mest oppmerksomhet, men jeg har så smått begynt å nappe Victor også. I går kom Exxi og Bibbi hit for at vi skulle fortsette med nappinga vi startet på søndag. Jeg er ikke så veldig rask, så til tross for at vi holdt på fra 11.00 - 17.00 med bare ei lita lunsjpause ble jeg ikke helt ferdig. Nå fikk hun stuss av beinhår og klipp av hodet også, men likevel står det altså litt napping igjen. Vi får se om vi får tatt ei økt til uka. Fordelen med å bruke så lang tid er at det hele går svært snilt og pent for seg og Exxi var veldig tålmodig.

Exxi - nesten ferdignappa.

Da vi endelig ga oss var likevel både Exxi og jeg ganske slitne og mine fingertupper rimelig såre. Vi skulle jo ta et ordentlig "etter" bilde, men nå syntes Exxi hun hadde vært grei nok, så å få henne til å stå pent var ikke lett.


Nå må jeg bare setta meg ned litt, altså!

I dag kom broren Cæsar på besøk. Hans eiere hadde vært veldig flinke både med underullskam og med napping, så han hadde allerede en ganske god dekkepels på kroppen (Exxi ble veldig lurvete med mye underull, men det får vi skrape av etter hvert). Han trengte imidlertid litt hjelp med klippemaskin, så også han måtte ei økt på bordet.

Cæsar syntes at det var litt vel mye hund her i starten, men etter hvert tødde han riktig fint opp. Spesielt når vi kunne ta turen ut i hagen etter pelsstellet. Det var et nydelig vær i dag og hundene trivdes godt i den litt råtne snøen i hagen - reine påskestemninga! Det er spesiel Chari som synes hun skal tøffe seg (hun drev på samme måte med Exxi i går), men etter hvert gikk det hele over til leik. Ekstra morsomt var det når hun fant et gnagebein hun kunne erte Cæsar litt med.

Cæsar og Chari


Cæsar
Cæsar hadde litt lite utsikt når han kom, men en liten runde med saksa gjorde underverker.


Cæsar tegner til å bli en riktig staselig herremann, men han blir nok temmelig stor. Vi fikk ikke målt han helt skikkelig i dag, men han er minst på høyde med Mike nå og altså bare 6 mnd. Det er rart det der med størrelse - hvor mye det varierer både innen et kull og i de forskjellige generasjonene. E-kullets farfar er f eks en ganske så liten herre mann og ingen av de andre "forfedrene" vi har oversikt over er spesielt store. Halvsøster Chari er jo også en svært liten tispe, selv om hun nok er den minste i sitt kull.


Etter lunsj i dag hadde jeg tenkt å ta hundene med meg på en langtur. Men før jeg dro var jeg en liten snartur ute på terrassen. Og der var det jammen deilig i sola. Campingstolen ble funnet fram i annekset og med en god bok som tidtrøyte ble det en time på terrassen før jeg la i vei på tur. Det var så nydelig i sola! Vann dryppet og sildret fra taket og fuglene kvitret oppe i skauen (bare avbrutt av Chari's bejffing på naboene som hadde skirenn på jordet - hun måtte få en liten time-out inne før hun roet seg). Pga slaraffenlivet på terrassen ble ikke turen i dag så lang som jeg hadde planlagt, men deilig med sol og varme likevel.

Jeg har fått med meg et kapittel til i fotoskolen i den uka som har gått, men det handla mest om fotografiets historie og om det mer tekniske rundt hvordan kamera virker. Jeg regner med at neste kapittel vil bli mer om selve fotograferinga. Jeg måtte likevel teste ut litt med nærbilder i dag siden lyset for en gangs skyld var ganske bra. Jeg fasineres av vannet som sildrer og renner ned fra taket, så jeg ville blandt annet "fange" det glitrende vannet som kom ut av nedløpene:

På hundehuset lå det mye snø, men også der var snøen begynt å smelte. Drypp, drypp.


Inspireret av våren og lyset hentet jeg også ut noen av plantene som har stått til overvintring i garasjen (den som er i selve huset og som jeg bruker som bod). To potter med margeritter og en liten dvergvariant av clematis kom ut i lys og luft. Margerittene setter jeg til driving nå og litt seinere kan jeg ta avleggere og lage masse små margerittbarn. De to plantene jeg har overvintra nå er etterkommere av planter jeg kjøpte for sikkert 15 år siden og det har blitt masse margeritter opp gjennom årene. De er av en litt kraftig, storvokst type - ikke små og puslete slik de man kjøper på tilbud er. Også er det moro å lage noe selv, da. Jeg var mye flinkere og flittigere med hagen tidligere, da var jeg i full gang med å så og prikle på denne tia. Jeg har trappa litt ned på det, men margerittene fortsetter jeg med.
Clematisen hadde allerede begynt å skyte nye skudd, men siden det er helt mørkt i garasjen er de nye skuddene temmelig bleike. Også de ble "offer" for litt nærfotografering. Noen dager i lys nå og skuddene er fine og grønne, tenker jeg.



1 kommentar:

  1. Artig med oppdateringer Tone.. Vi følger stadig med! Ser du er rundt omkring og napper...og sår blir man helt klart i fingern..Må bare herde fingrene litt mer..Kjempebra bilder..Du har nå blitt en selvskreven fotograf ved ringen du!!Hilsninger. Satser på at vi ses snart.

    SvarSlett