søndag 18. januar 2009

Endelig oppdatering!

Jeg har sannelig ikke vært særlig flink til å oppdatere bloggen i det siste. Kanskje fordi det ikke har skjedd så veldig mye stort - mest hverdagsliv her nå i starten av januar.



Hundene har vært litt syke i forbindelse med nyttårshelga. De harka i vei etter tur. Victor var enda en tur til veterinæren fordi jeg trodde at han hadde satt noe i halsen. Men det var nok bare en halsbetennelse. Ingen av dem var imidlertid syke i form av slappe eller utilpasse, men både av hensyn til de syke og for ikke å smitte noen, droppet vi agilitytreningen i et par uker. I forrige uke var vi imidlertid på plass i treningshallen igjen.

Vi hadde invitert både to- og firbeinte venner til rakettfri nyttårsfeiring, men siden mine hunder var syke var det en som meldte avbud. Vi var likevel 3 tobeinte og 9 hunder samla. Skjønt samla - mine hunder måtte tilbringe nyttårsaften nede i hunderommet slik at vi ikke smitta noen. Ingen av gjestene våre er meldt syke pr nå, så det ser ut som om "smittevernet" vårt har virka. Som på oss mennesker er det jo dråpesmitte som er verst i en slik sammenheng, så når hundene ikke hadde nærkontakt og gjestene hadde medbrakte vannskåler og liggeplasser gikk det bra.

Selv var jeg også litt forkjøla noen dager, men ikke værre enn at jeg holdt gangfarta.

Forrige helg var jeg på regionledersamling i Norsk Kennelklubb, så da gikk de fridagene og kveldene har også forsvunnet en etter en uten at bloggen har fått sitt. Jeg har imidlertid arbeida litt på selve hjemmesia, så E-kullets side er halvferdig. Jeg har fått flere fine bilder av valpekjøperene som skal inn der.

Noe av det som har "avspora" meg litt er en aldri så liten besettelse jeg har lagt meg til: Lydbøker. Vanligvis setter jeg ikke på lydbok når jeg har andre vesentlige ting å gjøre, men jeg kom til å være så uheldig å ta med meg 1. del av Ringenes herre hjem fra biblioteket. Joda, jeg har sett filmene og jeg har vel lest bøkene ihvertfall 3 ganger før (jeg ble Tolkien-fan da jeg var rundt 20, tror jeg). Men jeg lar meg altså fortsatt paralysere av det eventyret. Nå får jeg drøye litt før jeg låner del 2 slik at jeg får gjort litt annet her.

Nå i helga skulle det snø 20 cm sa værvarslinga. I går snødde det nesten ingen ting, så jeg lurte på om de hadde tatt feil igjen. I dag begynte det pent, men nå i ettermiddag har det snødd ganske kraftig. Jeg var invitert til bursdag hos min søster i Lier, så jeg har fått testet min nye bil på vinterføre. Den besto testen!




Med lavthengende skyer ser det nesten ut som kvelden midt på dagen, men jeg fikk da tatt noen bilder av hundene ute i snøen. Joy har kommet seg veldig bra etter valpetia, og i dag var det hun som ledet ann i leiken. Her står hun klar til et lite "angrep" på Chari.




Victor liker seg også godt i snøen, men her ble også han foreviget i stillestående tilstand.


Ellers har jeg vært ganske så effektiv i dag. På en handletur i går "snublet jeg over" både rødbeter og lever, så det har blitt litt kokkelering her. Lever til hundene og rødbetesuppe til meg.


Jeg bruker jo ganske mye godbiter til hundene når jeg trener, og lever er en av favorittene. Jeg skar levera opp i skiver mens den fortsatt var litt frossen. Skivene kokte jeg en halv times tid. Etter avkjøling har jeg delt de opp i små biter - jeg vil helst ikke ha de større enn 1/2 x 1/2 cm. Terningene tørker jeg så i mattørka. Jeg lar de tørke en time eller to slik at de bare blir halvtørre. Da er de reinslige å handtere, men likevel raske å tygge i seg for hundene. Jeg legger de litt løst i en plastpose i fryseren, så når jeg skal på trening eller konkurranse tar jeg bare opp det jeg tror jeg trenger. På andre tider av året tørker jeg levera ute på terrassen, men nå lot jeg det stå til inne. Det ble litt lukt, naturlig nok, men slett ikke så ille. Hundene har gått rundt med høy nese og så med lengsel på at alle bitene forsvant ned i fryseren. Men når man koker lever blir det mye "grums" i kokevannet. En del av dette samlet jeg opp og de fikk litt strødd over maten sin i kveld. De sa ikke nei takk.


Rødbetesuppa fortærte jeg til lunsj. Siden min søsters bursdag var på omtrent den tia jeg pleier å spise middag var det OK med litt mer enn brødskive midt på dagen. Og nå skal vi jo ikke bare spise 5 om dagen, vi skal spise rødt også. Rødbetesuppe får en aldeles nydelig farge når jeg har rørt ut litt rømme i den:


I tillegg til utskeielser i matveien har alle hundene fått en runde med pelsstell og kloklipp. Siden husets ungdommer skal på noen utstillinger nå framover går det en del i underullsskraping. Joy skal ikke stilles før på Bø, men hun var litt igjengrodd både her og der. Hun fikk nå klippet akterspeilet, bryst og kinn og i tillegg frisert litt på øyebrynene og rundt labbene. Hun skal gå agility neste lørdag, og da er det jo en fordel om hun ser hindrene og ikke snubler i egne bein.



Apropos utstillingen på Bø - jeg har meldt ungdommene på både utstilling og agility hopp og Joy på "full pakke" i agility + utstilling. For de som synes at NKK har stive priser: Når man kombinerer flere aktiviteter er de faktisk ganske billige. Jeg betalte ikke noe ekstra for å melde Victor og Chari på hoppklasse og for Joy kosta "hele pakka" bare en snau 100-lapp mer enn rein agility eller rein utstilling gjør. Det er bra!

Dagens siste bilde er av en morsom plakat jeg har hengt opp på kjøkkenet mitt. Den har jeg funnet på http://www.art.com/ der man finner masse plakater med en uendelighet av motiver.




Plakaten for Schnauzer Chocolate Bars som fåes både i Mini, Standard og Giant synes jeg var litt morsom.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar