søndag 21. mars 2010

4 uker gamle

Er vi savna? Etter å ha oppdatert bloggen 2 ganger pr uke i den siste tia ble det jammen en hel uke siden forrige oppdatering denne gangen. Det skyldes ene og alene at det har skjedd mye "real life" her, så det å sitte ved PC'n har ikke blitt prioritert.



Vi har hatt besøk av valpekjøpere 4 av dagene og i tillegg har vi fått med oss en agilitytrening og en kveld med ringtrening for Mia. Litt PC har det likevel blitt, og den tia har bl a vært brukt til å opprette en gruppe for Kennel Dunkel på Facebook. Så dersom du ikke allerede er medlem er det bare å søke oss opp der (du må være registrert på FB først, da). Jeg har laget en lukket gruppe, men vil selvfølgelig åpne opp for både valpekjøpere og venner. Potensielle valpekjøpere (seinere kull) vil også "bli sluppet inn" etter hvert.



Men tilbake til valpekassa: I dag er valpene 4 uker og har virkelig begynt å "leve livet". Valpekjøperene som har vært her for å ta en titt har imidlertid vært litt uheldige med tidspunktet, så de har stor sett møtt noen sovende valper. Sånn er det bare i denne alderen - de sover fortsatt mye. De har gjerne en aktiv periode på morgenen og ikke minst på sein kveldstid. Rett før midnatt er de ofte veldig i farta - sånn har det vært med de fleste av kullene mine her.




Ser dere at jeg begynner å få ordentlig bart? Ekte schnauzerbart!


3 sittende valper - ikke lett å ta bilde av alle 4 samtidig i våken tilstand.



For valpene er det viktig å få kontakt med mange mennesker nå (og de sanser nok en del selv om de tilsynelatende sover). Det har med sosialiseringen å gjøre, så det er fint at valpekjøperene kommer "mannsterke". Det blir vinn-vinn: De får hilse på valpene og "se ann" det jeg har å by på her og valpene får kontakt med nye mennesker. Etter hvert som første runde med valpekjøpere er unnagjort står familie og venner i kø for å hilse på. Ekstra viktig med mye besøk her hos meg siden jeg bor aleine.



Full utflating på fanget.


En annen ting som er viktig i ukene som kommer er det å venne valpene til forskjellige lyder, aktiviteter og miljøer. Støvsugeren står fast i stua og skal bli brukt en liten runde daglig (mange hunder er av en eller annen grunn litt redd for støvsugeren - noe med høyfrekvent lyd, kanskje?). Jeg har også lagt ut "vippeplata" til valpene og en minitunnel ligger klar. Etterhvert skal de jo også litt ut i verden, men det er litt tidlig enda. Hvis været blir fint neste helg kan det kanskje bli en liten tur utendørs for første gang.



En liten brytekamp.




Mia har lagt seg sammen med valpene i kassa. Det kan se ut som om de forsøker å die henne, men de veit godt forskjell på henne og mamma Chari. Her er det ingen ting å hente.


Den første maten.


I går fikk valpene "fast føde" for første gang. Jeg lager en grøt av valpeforet og har også hatt oppi litt morsmelkerstatning (igrunn bare fordi jeg hadde litt igjen fra den valpen jeg tilleggsfora i starten). Jeg bruker stavmikseren på foret, så det blir lett for de å spise nå i starten. Når valpene har spist de de vil ha slipper jeg Chari inn i kassa. Mens hun slikker skåla rein får valpene en melkesup som dessert. Da er det rett i soving etterpå. Mia står på yttersia og har liten forståelse for at ikke hun også får smake på valpeforet.

Siden jeg har venta såvidt lenge før jeg har begynt med foringa er disse valpene ganske flinke til å spise. Det blir usedvanelig lite søl og rot. foreløpig har de bare fått et måltid i døgnet, men etter hvert skal jeg øke opp til 3 - 4 ganger pr døgn. Chari kommer sannsynligvis til å fortsette å gi de melk fram til de er 6 - 8 uker gamle.

Valpene er flinke til å spise, men må teste ut bruk av beina i matfatet også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar