søndag 7. mars 2010

2 uker gamle

2 uker har valpene blitt og nå begynner det ganske snart å skje noe her. Mellom 2 og 3 uker begynner valpene "å våkne", dvs de begynner å reagere på flere stimuli utenfra (ikke bare mamma) og de vil etter hvert også ut for å utforske verden. De blir etter hvert mer kommuniserende både i forhold til hverandre og omverdenen. Det er en spennende tid!

For at valpene skal få flere inntrykk pleier jeg å flytte de fra "valperommet" og inn på stua ved 2 - 3 uker. Den flytteprosessen foretok vi i går. Valpene merker ikke så mye fra eller til enda, men for Chari var det litt uvant. Hun har vært inne på valperommet et par ganger for å sjekke at det ikke er noen igjen der, men stort sett roer hun seg ned i valpekassa.

Flyttingen innebærer også at de andre hundene får mer kontakt med valpene. Både Joy og Mia er SVÆRT interessert. Spesielt Mia har vært litt heftig her og synes ikke noe om at jeg har satt opp valpebingen rundt kassa slik at hun ikke kan komme helt borttil valpene. Det er litt tidlig enda, men etter hvert skal de jo få nærkontakt også. Mia er bare valpen selv, så jeg er spent på om hun "oppfører seg pent" sammen med valpene. Jeg tolker interessen hennes som udelt positiv, men hun er jo såvidt mye større enn valpene at det kan bli litt heftig. Joy tror jeg bare vil ha utløp for morsinstinktene sine, så hun er jeg ikke redd for. Hun er jo tross alt bestemor, da.


Valpekassa er på plass, godt skjermet av valpebingen. Mia følger med på alt som skjer i kassa.


Alle valpene har fått øyne nå og i dag har de fått sin 2. kloklipp. Både valpene og de andre hundene har også fått den første runden med ormekur. Ingen grunn til å tro at de har noen form for parasitter, runde og blanke som de er, men det er viktig å forebygge slike problemer. Små valper kan ta skade av eventuelle angrep.

Gåtrening - det er ikke lett å holde styr på alle 4 beina.

Lag på lag.

Mia har vært på valpeshow i dag og vi ble BIM (Best i motsatt kjønn). Nå skal det sies at det bare var 2 svarte dverger med og at den andre var en hannhund, så dette er ikke en veldig stor bragd. Jeg var så fornøyd med Mia etter det forrige valpeshowet, for da syntes jeg hun var så flink i ringen. Denne gangen gikk det noe mer hurra meg rundt, men så har vi når sant skal sies ikke øvd oss særlig mye heller. Kanskje vi får se om vi kan finne et setd der det er ringtrening - det skal være noe i Drammen, har jeg hørt.
Vinneren kom fra samme kennel som Mia, så det ble "hjemmeseier" uansett. Jeg er godt fornøyd med at det dukker opp noen stilige gutter i utstillingsringen nå, for jeg er litt i beit for gode avlshanner med linjer som kan matche jentene mine. Vi håper derfor at den unge Super Play's Vida Loka - Chivas - fortsetter sin fine utvikling. Så kanskje vi banker på døra hos eieren Vidar en gang i fremtiden for å spørre om den finske herren kunne tenke seg et stevnemøte.


Mia i snøen etter valpeshowet.

DBHK har pause fra agilitytreningen for tiden. Vi trener jo i et drivhus om vinteren og på denne tiden blir vi kasta ut derfra til fordel for noen agurkplanter. Så nå er det bare å vente på at snøen skal forsvinne slik at vi kan komme i gang utendørs. I mellomtia har jeg fått låne den fryktede vippa med meg hjem. Tanken er at jeg skal trene den inn separat og utenfor agilitybanen for å unngå negativ virkning på resten av agilityutøvelsen til Victor. Jeg hentet den på tirsdag og etter å ha fått den hjem på gårdsplassen har vi hatt flere fine treninger. Victor går vippa nå, ihvertfall når han har utsikter til å få en av sine favorittleiker som belønning. Jeg prøver også å være tydelig med "kommando" VIPPE. Jeg ønsker at han skal vite når vippa kommer og være forberedt. Jeg tror at dersom han løper opp på hinderet fordi han tror det er balansen (oppgangen er ganske lik) og får "sjokk" når han oppdager at det er ei vippe, så vil det ikke være bra.

Når jeg nå engang har vippa på gårdsplassen kan jeg jo ikke dy meg annet enn at jeg må trene litt med Mia også. På henne bruker jeg samme teknikk som på de andre felthindrene - jeg setter henne på hinderet litt over ned-feltet og lar henne gå helt ned. Når jeg setter Mia på vippa holder jeg den samtidig i posisjon litt opp fra bakken, slik at hun også får med seg litt av bevegelsen i den. Pr nå er vi bare oppe i 10cm over bakken, men det går så bra, så vi kan begynne å øke på litt nå.

Victor på vippetrening (her har vi juksa litt og lagt godbiter på vippa - alt for fotografen).





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar