søndag 6. mars 2011

Rett før.....

Nå er vi veldig i valpemodus her. På tirsdag er det 63 dager siden siste paring, men fødselen skjer gjerne en dag eller to før terminen. Fortsatt er alt rolig, men Exxi har kanskje virket litt mer utilpass i dag og hun vil ikke spise (noe som er helt vanlig rett før fødsel). Hun har spist dårlig hos forverten før hun kom til meg på fredag også, så i går håndmatet jeg henne flere ganger i løpet av dagen. Hun fikk i seg en del mat - en kombinasjon av våtfor og en spesialvelling (en ekstra næringsrik sådan) kjøpt hos veterinæren. Hun trenger jo energi til selve fødselen, så jeg er glad jeg fikk i henne litt næring.

Ellers er hun i uforskammet god form og vil gjerne ut på tur. Det er meg som har tatt initativ til å snu - det får være måte på til vandringer.

Exxi på tur i finværet.

Hun vagger i vei med magen vippende fra side til side.

Ellers har hun slett ikke satt pris på ikke å få være sammen med de andre hundene. På torsdag fikk jeg nemlig konstantert at Mia hadde kennelhoste. Kennelhoste er som kjent temmelig smittsomt og dette var selvfølgelig ikke ideelt midt oppe i fødselen. Jeg holder derfor hundene adskilt i hver sine rom og vasker meg med Antibac når jeg skal være sammen med Exxi.

Heldigvis ble Exxi vaksinert for kennelhoste rett før jul. Hun kan likevel bli syk, men skal da ikke bli så hardt angrepet siden hun er vaksinert. Valpene får antistoffer fra henne, samt at morsmelken bidrar til at også de er relativt godtbeskyttet. Det skal altså ikke være noen katastrofe selv om Exxi/valpene skulle bli smitta, men jeg vil jo i det lengste unngå det.

Mia harker og brekker seg en del, men virker ellers ikke særlig syk. Også hun ble vaksinert for ikke så lenge siden. Både hun og Chari har løpetid, så Victor har dratt på et lite avlastningsopphold på Konnerud.

Hvor mange søte små skjuler denne magen, tro?




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar