søndag 3. januar 2010

Nytt år - nye muligheter!

Da har vi bikka over i 2010 og jeg ser ganske positivt på året som kommer. Jeg synes det ligger ann til å bli et godt år - her er flere "tendenser" som kan utvikle seg til å bli riktig bra.

Mest spennede blir det jo å se om Chari har valper på gang. Blir det fødsel her i februar vil det naturlig nok prege "livet i leiren" utover våren. Et tidlig tegn skal være at puppene strutter litt ekstra og blir rosa. Her en dag var Charis pupper aldeles lysende rosa, men nå i etterkant er de mer normale. Men det er ellers ikke lett å se "tegn" på tisper og det finnes heller ingen graviditetstest. Ultralyd om drøyt 2 uker vil avklare det hele.

I romjula hadde Exxi sin utstillingsdebut (Norsk Dobermannklubb i Letohallen) og hun parerte den med å vinne juniorklassen m/HP. Så vidt jeg kunne se delte dommer Per Harald Nymark ikke ut noe CK i juniorklasser denne dagen, så vi får være fornøyd med HP. Exxi skal entre utstillingsringen flere ganger nå framover så lenge pelsen holder, så det blir spennende. Forhåpentligvis går hun bedre i ringen etter hvert også. Nå ville hun først besøke chihuauaene i naboringen og deretter ville hun hilse på hunden som gikk bak oss. Litt ringtrening kunne vært en fordel, men det er litt vanskelig å få det til siden Exxi bor hos forvert.


Exxi på bordet.

Her er vi godt plassert på gulvet.


Lille Mia gir også god grunn til håp for året som kommer. Hun er en artig liten dame og egne meninger har hun helt klart også. Vi har f eks vært litt uenige om hvordan hundesenger skal behandles. Hun bare måtte bite den ene senga i hjørnet gang på gang. Jeg stoppet henne, avledet og sa litt strengt nei, men det tok jammen lang tid før hun ga seg. De to siste dagene har hun imidlertid nesten ikke rørt senga - det er håp altså! En heftig diskusjon hadde vi også under utøvelse av litt pelsstell. Hun slo seg helt vrang og skulle slett ikke være med på noen underullsskraping. Jeg valgte å bare holde den lille pirayaen rolig fast til hun sluttet å sprelle og bite rundt seg. Når hun etter hvert slappet av fortsatte jeg med skrapingen et par minutter før jeg slapp henne ned på gulvet. Etter det har pelsstellet gått helt greit. Nå har hun forresten vært ganske så grei når det gjelder andre ting av det jevnlige stellet. Kloklipping går helt uten problemer, og i dag har jeg stille og rolig klippet hår rundt tredeputene og "pyntet" litt på henne. Klippemaskinen ser det også ut som om hun takler fint - der har jeg tørrtrent litt.

Ellers er hun flink til å gjøre fra seg ute og hun bryr seg ikke så mye om det er kaldt. Bare jeg husker å ta henne ut med jevne mellomrom går det bra. Hun har også vært helt tørr flere netter, så dette går den riktige veien. Hun er fast deltaker på morgenturen til postkassene nå og et par ganger har hun også vært med på ettermiddagsturen (når det ikke har vært så kaldt og turen har gått til steder der hun kunne løpe løs).

Nyttårsaften taklet hun helt greit, men så er det ikke så mye raketter rundt her jeg bor. Jeg hadde invitert til den "tradisjonelle" hundefesten på nyttårsaften (3. eller 4. gang nå?). Vi var 4 "jenter" og 8 hunder samla. En av gjestehundene hadde løpetid og derfor måtte de 4-binte være løse i stua på omgang, men det gikk helt greit. Vi med 2 bein koste oss med fondue og de gjestende hundene fikk litt pause fra rakettene i byen.

Jeg har vært litt spent på hvordan Mia skulle gå over ens med mine andre hunder, men der bekymrer jeg meg ikke lenger. Hun har absolutt blitt en del av flokken - bl a ligger hun nå å sover "i haug" med de andre tispene. Joy og Chari (mor og datter) har alltid likt å ligge tett inntil hverandre, men nå kan jeg rett som det er telle 3 hunder i haugen. Victor ligger uansett litt for sseg selv - man er da"mann", må vite. Han driver fortsatt å oppdrar Mia litt, men kaster seg også ret som det er inn i leiken.

Mia på luftetur i hagen (fotografert fra stuevindet).


På agilityfronten er det litt stille akkurat nå, for jeg synes ikke noe om å trene når det er masse minusgrader ute (her er stort sett mellom 10 og 20 minus om dagen). Men også når det gjelder agility ser jeg lyst på livet. Jeg synes jeg har fått Victor mye mer i gang der nå i høstsesongen, og selv om han enda ikke går vippa har jeg tro på at det skal løsne i løpet av året som kommer. Klubben min har vært flink til å hyre inn eksterne instruktører, så jeg har fått god coaching hele høsten . Det fortsetter vi med nå i vinter - bare det blir litt mildere i været.

Til sommeren blir det tur til Verdensutstillingen i Danmark. Hotell og ferje er bestilt. Jeg har ikke helt avgjort hvilke hunder jeg skal ta med meg, men både Exxi og Mia er i gang med rabiesvaksineringen. Victor og Chari er også aktuelle, men tiden får vise hvem som blir med.

Kanskje blir det også noen kurs på meg i løpet av sommeren. Jeg har ikke lagt konkrete planer enda, men det kunne være greit med et kurs for en eller flere av hundene. Vi får se om det det dukker opp noen muligheter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar