torsdag 25. februar 2010

4 dager gamle

Da er nok en dag ved valpekassa i ferd med å gå mot slutten og nå har vi virkelig begynt å komme inn i tralten. Alt går på skinner. Og i praksis trenger jeg ikke å sitte pal ved valpekassa heller - jeg er helt trygg på at Chari klarer av det meste der nå. Når alt fungerer normalt er denne perioden fra noen dager etter fødselen og fram til valpene begynner å bli mer aktive en rolig periode.

Min hovedjobb nå er å sørge for at Chari har det bra - hun er den viktigste brikken i å gi valpene en god start. Jeg var litt bekymret for henne i går, for da virket hun litt urolig. Jeg sjekket puppene hennes, og jo da, de var nok litt såre og røde. Men jeg syntes ikke det skulle være alt. En sjekk til ble foretatt og da finner jeg ut at en av de to første i raden har tilløp til litt klumper og den er tydelig øm. Det er et tidlig tegn på en mulig jurbetennelse, så det skal man ta på alvor. Vanligvis er det de bakerste jurene det er problemer med, så jeg hadde nok ikke sjekket ordentlig nok i første omgang. Litt massasje først og så ble en av de mest glupske av valpene "satt på saken". Ut over dagen sørget jeg for at denne puppen ble tømt med jevne mellomrom og vi fikk bukt med problemet. Jeg tror rett og slett det har vært litt overproduksjon av melk i starten, men nå begynner sikkert produksjonen å tilpasse seg forbruket etter hvert.


De har vokst litt da!

At Chari har melk nok er det vel heller ikke tvil om når man ser på valpene. De er tykke og trinne og pelsen skinner aldeles. Nå den første perioden veier jeg de daglig og vektutviklingen er særdeles god. I dag lå de på mellom 240 gram (hannen) og 288 gram (den største tispa). Idealet er at de dobbler kroppsvekta si i løpet av de første 10 dagene og det blir neppe noe problem i denne gjengen.


Mammas labb er fin å sove på!

Valpene åpner jo først øynene når de er ca 10 dager gamle og ørene er heller ikke åpne enda. Men noen sanser er allerede i full sving. Luktesansen er jo hundens absolutt viktigste sans og for meg ser det ut som om den er er i gang allerede ved fødselen. At de finner fram til puppen så raskt er et bevis, men allerede nå er det vanskelig å "lure" dem. De merker f eks godt om Chari står rett på utsiden av kassa. Da våkner de, løfter hodene fra underlaget og snuser ut i lufta. Og så virrer de litt rundt for å se om de kan finne melkekilden. Da lager de også litt lyd og det i seg selv gjør jo at tispa bare MÅ opp i kassa for å gi pupp.

Selve puppinga innebærer også hardt arbeid i starten for valpene. De bruker hele kroppen. Hodet og halsen går opp og ned når de melker puppen og forbeina beveger seg i det som kalles melketrampen. Bakbeina skyver de i fra med og gjør at de holder possisjonen. Når de har stått på slik en stund blir de belønnet for innsatsen ved at tispa "slipper" melka. Da blir det med ett helt stille i kassa og valpene ligger bare å svelger unna. Når puppen er tom kommer det noen grynt og dersom de fortsatt er sultne er det bare å finne seg en som enda ikke er tømt. Det ser ut som om de to første går inn i dvale her, men da blir det jo likevel 2 pr valp. Med Joys to kull på 7 valper så denne puppebyttinga mer ut som stolleiken - alle slapp på en gang og leita febrilsk etter en ny, men det var alltid noen som ikke fikk plass.



Jo mere vi er sammen....


En stakkar blir helt skutt av all denne maten.....




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar