mandag 1. juni 2009

Litt heit i toppen i dag....

For all del: Dette er ingen klage, men etter 3 dager med skikkelig sommevarme er jeg rimelig heit i toppen. Resten av kroppen er ikke borte heller og huden er heller griserød på utsatte steder.

Når man i tillegg avslutter pinsehelga med å klippe plenen - ganske tungt i min kupperte hage - så blir man varm. Men ellers i dag har jeg tatt det temmelig rolig - godt med en fridag etter to dager med agility i varmen.

Lørdag og søndag var det nemlig dags for Oslo Agilityshow og jeg var der med "mann og mus". Jeg hadde meldt både Victor, Chari og Joy i AG og Hopp, og vi hadde lag begge dager.

Det kommer kanskje ikke som noen overraskelse at det var Joy som reddet kennelens ære - til gjengjeld gjorde hun det med glans. Bortsett fra et av tilsammen 6 løp har hun gått veldig bra, og det må tilskrives førertabber at det ikke ble enda flere gode resultater.

Lørdag slo hun til med å vinne AG klasse 2L. Jeg tror faktisk også at det var et feilfritt løp, i såfall har vi et napp til opprykk til klasse 3 (jeg må sjekke om vi har noen opprykk fra før). Vi fikk ikke kritikken utdelt - den skal komme pr mail nå i etterkant - så da vil jeg se om hukommelsen når det gjelder feil stemmer (kanskje det er ønsketenkning?). I hoppklassen var jeg også godt fornøyd med innsatsen, men jeg hadde feilberegnet Joys fart litt og kom på etterskudd selv. Hun svingte mot meg mellom 2 hindre der jeg hadde tenkt å sende henne fra meg. Det ble en "nesten-kollisjon". Joy skreik faktisk til litt, men jeg tror ikke jeg var borti henne, så det var nok mere skrekken. Utrolig nok beholdt hun fart og energi etter hendelsen. Flink jente, det!

Jeg starta både Chari og Victor i agilityklasse også, selv om de ikke er trygge på vippa enda. For Victor sin del holdt jeg i vippa og senket den rolig ned - det betyr jo i praksis en disk, men jeg synes det var bedre enn at han skulle fått en ekkel opplevelse. Han vegret på mønet etterpå uten at jeg helt veit grunnen - da valgte jeg å sette han på halvveis nede på den andre sia og vi kom oss i mål i god stil. Chari hadde ikke akkurat farta inne på lørdag, så hun fikk gå vippa uten hjelp. Det gikk såvidt langsomt at det ikke ble den store overraskelsen. I hoppklassen var de begge to veldig vimete - det var vel varmen som krevde sitt.

Grete og Inger Esther har siesta i skyggen.
Stovner hundeklubb hadde denne gangen lagt stevnet til Stubberudmyra (?). Det var et godt sted å arrangere - rikelig med plass til både telt og oppvarming. Siden Chari har løpetid satte jeg opp teltet i skyggen av noen trær litt unna resten og mine hunder hadde det relativt svalt og godt der til langt ut på ettermiddagen. I tillegg ble et kjøledekken jeg kjøpte inn på slutten av sesongen i fjor tatt i bruk. Dekkenet skal fuktes godt med vann og det holdt seg kaldt og fint hele dagen (jeg la det i en plastpose når det ikke var i bruk). Hundene brukte dekkenet i perioden fra jeg tok de ut av buret og fram til rett før vi skulle starte. Det virka som om de alle satt pris på avkjølingen.

DBHK-medlemmer som fikk pall-plassering på lørdagen.

På søndag valgte jeg å stå over agilityklassen med "ungdommene" og lot de bare starte i hopp-klasse. Begge hundene kom seg igjennom banen, selv om det ikke var resultater å rope så høyt om. Victor viste gode takter innimellom, men "detter ut" et par ganger. Chari går i sitt eget tempo og blir kanskje aldri noen stor agilityhund, men så lenge hun ser ut til å trives får hun få være med.

Joy startet dagen med hoppklasse og bortsett fra en litt treg slalåm var jeg svært godt fornøyd. Løpet holdt til en 3. plass, og fortsatt med 0 feil. Agilityklassen ble dobbeltstevnets dårligste løp for Joy sin del - jeg tror vi ville for mye begge to. Blandt annet hoppet eller falt hun ned fra mønet laaaangt over feltet.
I lagklassen gikk det bedre - vi pådro oss 5 feil så vidt jeg husker. For en gangs skyld hadde vi faktisk 3 ekvipasjer som fikk klaff samtidig, og innsatsen ble kronet med 1. plass for laget. Det var ingen dårlig avslutning på to varme dager med agility.

Joy i farta!


DBHK's medaljetakere på søndag.
Med 2 hele dager med agility var det deilig med en fridag i dag. Den har stort sett blitt tilbrakt i hagen - bortsett fra at vi har gått den faste runden i "gamleskaugen" på ettermiddagen. Hundene lå og sløva i skyggen på det varmeste, men i ettermiddag har de vært litt heftige. Chari har jo hatt løpetid i litt over ei uke nå og gutta begynner å posisjonere seg - både ovenfor henne og ovenfor hverandre. Da blir det lett litt brumming og småkjefting. Joy prøver også å holde litt orden i rekkene, så gutta får seg av og til en "karamell" med beskjed om å ligge litt lavere i terrenget. I morgen drar Mike til Solvor i Mjøndalen, og når Victor bli aleine tror jeg det hele roer seg litt ned. Jeg regner ikke med noe paring før til helga.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar