torsdag 9. april 2009

Skjærtorsdag

Påskefri og god tid - da kan det bli litt blogging selv på en torsdag.

Her er det skikkelig hundeliv om dagen. Øyvind og Lene "droppa" Hebbe og Diesel her i går og det setter sitt preg på livet i heimen. Men det går bedre med gutta enn jeg hadde frykta. Victor går rundt å murrer og brummer, men det ser ut som om gjestene har skjønt at han ikke har så mye mer å stille opp med, så etter hvert slapper de mere av.

Diesel og Joy koser seg i sola.

I dag var det grått på morgenen, men etter hvert kom sola gjennom skydekket og det ble riktig deilig ute med opp mot 10 varmegrader i skyggen. Etter en lang frokost rydda jeg litt innendørs, men etter hvert lokka sola på terrassen. Der har jeg tilbrakt en del tid med Canis-blad og litt Sudoku. Men jeg kan jo ikke sitte stille hele dagen, så jeg fikk også rydda litt på terrassen og ellers i den delen av hagen som er snøfri. De tørre plantene dere ser bak på to av bildene ligger nå i kompostbingen nederst i hagen og pottene er satt inn i carporten.


Victor i første rekke. Bak fra venstre: Diesel, Chari og Mike.

At jeg ikke har fått med Hebbe på noen av trappe-bildene er ikke tilfeldig. Han er nemmelig svært glad i damer og i tillegg en liten luring. Han passer på når jentene er ute på tur og de andre gutta er "unna vei". Da tusler han etter damene og forsøker å innynde seg. Og det ser ikke ut som om de har noe i mot litt flirting, så han blir ikke "satt på plass". Når de andre gutta er i nærheten holder han seg unna jentene - han risikerer ingen konfrontasjon, gutten.

Det jeg har vært mest spent på er hvordan det ville funke å gå tur med 6 hunder der ikke alle var perlevenner. Også det har hittil gått bedre enn forventa. I går traff vi ingen på vår tur, men i dag møtte vi selvfølgelig en velvoksen dobermann. Alle hundene var i bånd, men 6 dvergschnauzere gjør sitt beste for å kompensere det at de er små av vekst. Og hvordan de gjør det? En infernalsk bjeffing, selvfølgelig. Hebbe og Diesel som bor i mer "urbane strøk" enn min landlige tilværelse er sikkeret bedre oppdratt på dette området enn mine halvville hunder. Det er en viss fare for at de lærer noen uvaner her.

En utfordring med så mange hunder på tur er å holde styr på båndene. På grunn av mye snø oppe på skauen er det fortsatt en del "lafthengende" rådyr i området, så jeg har ikke tatt sjangsen på å ha hundene løse. Mine hunder har nogenlunde inne regelen om at de ikke skal bytte side bak meg. Hebbe og Diesel har ikke helt skjønt det prinsippet og siden de også vil holde litt avstand til den brummende Victor hender de at de smetter bak og opp på "feil side". Ved et par anledninger har jeg følt meg heller fanga i bånd og hvis noen hadde sett oss hadde de nok fått seg en god latter. Hunder i alle retninger og jeg rimelig innsurra i midten. Men jeg har kommet meg ut av flokene og turen har fortsatt. Nå er det ikke bare innsurring som har gjort at det blir noen pauser under veis. Med 4 gutter med markeringsbehov blir det mange tissepauser. Og der en har tissa må jo de 3 andre tisse over. Det tar tid! I tillegg skal både Joy og Victor ha noen snøbad underveis, så det går ikke akkurat fort framover. Men, turer er gjennomført og hundene virker fornøyde.

Værmeldingen for morgendagen ser eller ikke så ille ut og bedre enn prognosene på onsdag. Jeg tar det som det kommer og sysler med mitt inne eller ute avhengig av vær og føreforhold. I morgen kveld lar jeg hunder være hunder og tar turen over til Hanne. Hun har invitert til tapas-buffet. Kanskje jeg skal ta sykkelen ut og se om den kan duge til årets første sykkeltur? Turen opp til Hanne er akkurat passe for en som ikke er helt i den store sykkelformen og hjem igjen er det mye nedovebakke, så da er det enda lettere. Min søster inviterte meg med på jazzrock på Buddy's i Drammen i morgen kveld også, men det tror jeg kanskje blir litt mye av det gode. Vi får se.

Mine forsetter om å handle påskeblomster holdt nesten på å strande, for da jeg kom meg i blomsterbutikken var det rimelig utplukka. Men 4 bunter tulipaner ble det. Dessuten blomstrer blåveisen i en sørhelleing der jeg går tur.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar