søndag 21. august 2011

Og tiden går .....

Huff a meg ... ingen oppdatering av bloggen siden tidlig i juli. Joda, det har vært sommer, men det har da jammen vært regnværsdager nok til å kunne lage noen små innlegg i bloggen. Og selv om denne sommeren ikke har inneholdt de stor utfluktene, så er det da litt å rapportere om.


Først litt utstilling og jeg starter med det siste først: Exxi er stilt på Bjerke (NKK's Internasjonale) i dag, men det har jeg mest lyst til å glemme! Gul sløyfe! Det var vist ingen ting som var riktig ved henne. Nå er vel gul sløyfe i det nye premiesystemet litt som blå sløyfe var før, men uansett: Jeg synes Exxi fortjener bedre enn det! Nå skal det sies at hun har blitt litt vel grå etter valpekullet og hun likte seg ikke i ringen i dag, så det var vanskelig å få henne til å stege ordentlig ut. Nå var vi heller ikke de eneste som ble strengt bedømt - denne dommeren hadde nok bestemt seg for å bruke hele premieskalaen for alt den er verd.


 Exxi på bordet.

Mia har også vært et par runder i ringen i løpet av sommeren og det har vært hyggeligere resultater, men så har det også vært på mindre, nasjonale utstillinger.

Hun slo til og fikk Cert og ble BIM på Vålerbanen i juli for dommer Mona Selback. I Moss fikk hun også Excellent m/CK, men endte som 2. beste tispe.

Jeg synes egentlig Exxi er en bedre bygget hund enn det Mia er - Mia blir liksom aldri helt voksen i kroppen. Men Mia har god, stri pels, så på det området er hun absolutt bedre.

Gabi har også vokst seg større og det begynner å komme litt ordentlig pels nå. Det blir spennende å kunne vise henne på et par valpeshow utover høsten.

Agility har vi også prøvd oss litt på. 2 dagers stevne i regi av Nes hundeklubb. Jeg stilte med Victor og Joy og resultatene ble omtrent slik de har blitt den siste tia. Victors løp ødelegges fortsatt av hans angst for det som skjer eller egentlig det som kan true han fra utsiden av ringen. Men jeg synes vel at det likevel gikk hakket bedre enn på Stav, så jeg har fortsatt ikke gitt helt opp.

Joy gikk flere gode løp uten banefeil, men farta er ikke på topp og vi havner et godt stykke ned på premielista.

Lagdeltakelse er vi imidlertid gode på! Micro Partners vant enkelt og greit lagklassen på lørdagen og Joy fikk sitt første napp til NM


Vinnerlaget på lørdag (minus Inger Esther og Feliks som ikke kom på innkalling når bildet skulle tas).


Før sommerferien trena jeg 2 dager i uka, mens jeg gjennom sommeren har holdt meg til 1 dag pr uke. Det fortsetter jeg med nå i høst, og det blir Victor og Joy som får hovedfokus. Chari og Mia har ikke det store potensialet, men lille Gabi viser stor interesse. Hun er imidlertid for ung til å starte regulær trening, så det får drøye til over nyttår ihvertfall - med unntak av litt rein hindertilvenning.


Om et par uker er det igjen klart for dobbeltstevne i agility, så da har vi nye muligheter. Jeg håper Victor fortsetter å vise litt framgang - så lenge det går framover skal jeg ikke gi han opp. Selv om jeg begynner å gå lei av problemene våre nå!


Sommeren ellers har vi stort sett holdt oss hjemme - med 5 hunder i huset er det ikke helt greit å bare reise av sted på ferie. Men en leilighet på Gran Canaria står og venter på meg i desember, så da blir det å fri til gode hjelpere for å få hundepass.


5 hunder i huset, ja. Det er egentlig 1 eller 2 for mye for meg. Men jeg klarer ikke å kvitte meg med noen, heller. Så lenge Victor viser framgang i agility, vil jeg gjerne ha han hjemme. På sitt beste er han kjempemorsom å trene med. Den av jentene som kanskje kunne hatt godt av å flytte ut er Mia. Hun er nok en ledertype, men lederjobben er ikke ledig i min flokk. Den innehas ubestridt av Joy. Mia utfordrer ikke Joy på noen måte, men jeg tror av og til situasjonen gjør henne litt frustrert. Akkurat nå er det rett før løpetid både for henne og Chari, så nå er hun litt ekstra heftig. Men jeg planlegger paring av henne på neste løpetid og synes vel at det ikke er så greit å gi henne fra meg da. Planen nå er å beholde alle 5 til etter valping neste år og så se om jeg kan finne en løsning for 1 eller 2 hunder da.


Dette er egentlig det store hodebryet til oss som forsøker å drive oppdrett i liten skala. For å bygge opp noen egne linjer, er vi helt avhengig av å beholde valper fra noen av kullene våre. Samtidig er det ikke bare greit å "kaste ut" pensjonistene, heller. Ikke lett, det der! Men kanskje er det oss mennesken det er værst for. Jeg har omplassert flere voksne hunder og jeg veit at de har det veldig godt der de har kommet - bedre enn det de ville ha det hos meg i lengden. Det er godt å vite!

 Hele gjengen på utkikksplassen på terrassen - fra venstre: Gabi, Mia, Joy, Chari og Victor.


Fuktig som sommeren har vært skal vi ihvertfall ikke klage på soppfangsten denne sesongen: Jeg har plukka og plukka! Noe har jeg spist, noe har jeg fryst, men det meste har jeg tatt med på jobben og gitt bort. Hyggelig å kunne bidra til gode matopplevelser for kollegaer.

Kurven full av kantareller!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar