søndag 24. april 2011

Presentasjon av valpene

I går var alle hundene (10 stk - 5 valper og 5 voksne) og jeg på utflukt til Kennel Bouvbear på "Farmen" i Trøgstad.  Lisemette skulle hjelpe meg litt med vurdering av valpene og jeg gjorde litt dugnad på vårpussen i hagen til gjengjeld. Hyggelig prat og samvær fikk vi også tid til! Valpene taklet kjøreturen (ca 2 timer hver vei) veldig bra. De var rolige hele veien. Jeg tror rett og slett de lå og sov, for da de kom ut av bilen var de våkne, opplagte og nysgjerrige både på det nye stedet og på nye mennesker.


Med god hjelp fikk jeg også tatt "portrettbilder" av valpene. Valpene har ikke fått navn enda, så inntil videre får de finne seg i å bare være 1, 2 osv. Når tiden kommer skal de få spanskinspirerte navn (de ble unnfanget i Barcelona) på G. Jeg har fått en lang liste med gode forslag fra familiens spanskekspert Martha, så det skal det nok bli en råd med. Valgets kval, igrunn.


Det er fortsatt 2 av hannene som ikke er bortbestilt. Fordelingen av de 2 jeg har funnet nye hjem til er ikke klar, så fortsatt er det uvist hvilke hanner som havner hvor.

Tispa - en liten "ulldott". Den minste i kullet, men med klart egne meninger. Hun er ikke alltid enig i behovet for inntak av markekur, pelsstell eller tilsvarende. Men søt og sosial. Pelsen blir nok av den bløtere sorten, men hun er meget kort i ryggen og har ellers en god bygning. Hun blir værende her hjemme.


Hann nummer 4 - uten merking. Dette er den minste av hannene. Han ligger ann til å få en meget stri og god pels og er ellers bra bygget. Han er aktiv og "i farta", men er nok ikke sjefen i flokken.



Hann nr 3 - med merke på hofta. Nr 3 er den som er mest lik søstra - altså relativt mye pels. Han er litt større og kraftigere, men har den samme korte, fine ryggen. Han er meget sosial og krabber gjerne opp i fanget når det passer seg sånn.



Hann nr 2 - med merke på manken. Litt mindre pels enn 3'ern, men ikke så lite som 1 og 4. Han er så langt "utforskeren", som stadig vil oppleve nye ting.  Han har den samme fine, korte ryggen som søsknene over her.


Hann nr 1 - med merke på hodet. Dette er den største av hannene både i høyde og lengde. En riktig kraftig plugg, med andre ord. Jeg tror også det er han som er sjefen i flokken, men er ikke helt sikker. Han har litt egne meninger av og til, men roer seg fort ned og blir "fornuftig" ved både kloklipp og pelsstell.

Det er litt "farlig" å gi alt for bastante signaler om mentaliteten til de forskjellige valpene på det nåværende tidspunktet. Det er forsøkt å utvikle tester for å vurdere valper, men foreløpig har man vel ikke funnet tester som på en sikker måte forespeiler hundens mentalitet som voksne. Sånn sett er det kanskje tryggere å vurdere foreldreindividene og kullet som helhet. Og der er jeg på god og trygg grunn om jeg skal si det selv: Alle valpene er akkurat så aktive, trygge, kontaktsøkende og vitale som 7 uker gamle valper skal være. Jeg er meget godt fornøyd!

1 kommentar:

  1. Hei Tone!
    Endelig har jeg fått sittet ned å sett på bloggen din.
    Tusen takk for hjelpen i hagen.Valpene var så jevne og fine. Og utrolig morsomme og tillitsfulle!! Godt å lese at de nå snart reiser til sine familier!
    Klem
    Lisemette

    SvarSlett