søndag 17. oktober 2010

Plutselig tilbake....

Ikke reint fysisk, altså - men her i bloggen. Har igrunn holdt meg mest rundt teltene her i det siste, så det har liksom ikke vært så mye å rapportere om.

Har benytta noen fine høstdager til å plukke enda litt mer sopp. En del av det har havna i mattørka og vil bli lagra til seinere bruk. Mattørke er en fin ting. Soppen tørker adskillig raskere der enn i steikeovnen og det er lettere å regulere temperaturen slik at varmen ikke blir for høy.


Svart trompetsopp og traktkantarell er klare for tørking i hver sin bakke.



Ferdig tørka sopp lag på lag i mattørka.

I tillegg til å tørke sopp bruker jeg også mattørka mye til tørking av godbiter til hundene. Da får jeg biter i den størrelsen jeg vil ha dem - ferdigkjøpte godbiter er som regel alt for store til mine små hunder. Jeg halvtørker som regel godbitene. Da er de fortsatt myke nok til at hundene ikke tygger for lenge på dem, men likevel ikke klissete. Holdbarheten blir jo ikke så god med halvtørking, så jeg putter de ferdige godbitene i fryseren. Når jeg så skal på trening er det bare å ta med seg den mengden man regner med å få bruk for.

Ferdig tørka og oppdelte kyllinghjerter og blodpudding har havna i fryseren i løpet av den siste tiden. Det har også en "lungemosomlett" (lungemos + egg) jeg har forsøkt meg på. Hundene synes den er topp, men bitene går litt i oppløsning, så der må jeg eksprimentere litt med mer bindemiddel i "røra".

På agility-fronten har vi fått med oss et stevne i Indre Østfold i slutten av september, men resultatmessig var det ikke så mye å skrive hjem om.
Da var det mye hyggeligere å starte i klubbmesterskap i Drammens brukshundklubb. Jeg startet alle mine 4 hunder og de gikk gode runder alle sammen. Jentene var feilfrie, mens Victor fikk en vegring som jeg nok må ta skylda for selv.

Aller morsomst var det at Mia faktisk vant rekruttklassen. Ikke fordi hun er et stortalent i agility så langt, men hun er blitt ganske stødig på hindrene og hun løper skjelden i vei uten styring. Jeg skulle imidlertid gjerne hatt litt mer energi i henne framover, men hun er jo ung enda.
Mia etter seier i rekruttklassen.

Godt er det også at Victor nå fungerer igjen - ihvertfall på hjemmebane. På lørdag skal vi på nytt agilitystevne på Melsom mellom Tønsberg og Sandefjord. Der går løpene inne i et ridehus uten hunder, telt osv på sidene. Jeg håper at det gjør at jeg kan fullføre en bane med han igjen også på stevne. Jeg skal også melde han på et uoffisielt stevne hos Stovner hundeklubb. Hallen der skal være skjermet slik at Victor ikke blir utrygg. Etter hvert må han jo igjen fungere i et vanlig miljø, men akkurat når tror jeg bare vi trenger å bryte mønsteret.

Denne helga har vi vært på kurs i egen klubb. Jeg var påmeldt med Mia, men har alternert litt mellom hundene, spesielt i dag. Instruktøren vår ble syk i dag, så da har vi hjulpet hverandre. I det deilige været på Ytterkollen har vi fått gjort ganske mye godt arbeid med hundene.

Kursgjengen observerer ekvipasjen i banen.



Tror det er Victor som er i farta her. Hunden skal videre rundt hinderet og til en tunnell ut mot venstre. Jeg er i ferd med å snu for å markere hvilken vei vi skal




Innspurt
Med til Ytterkollen har også Exxi og Tinka vært. Exxi har vært her fra forrige fredag og på den tia har hun blitt ribbet for pels. Forvert Bibbi har vært en uke i Spania, og jeg synes det er veldig godt å kunne ha litt tid på meg når jeg skal nappe ned en hund. Hun ble hentet av Bibbi i dag, så nå er vi nede i 5 hunder igjen.

Tinka kom på fredag og blir hentet på tirsdag. Tinka er Charis valp fra det siste kullet og hun er ca 8 mnd gammel. Hun funker greit sammen med de andre hundene og spesielt nåer Exxi også var her ble det mye leiking. Også hun har fått justert litt på pelsen, men jeg tar ikke noen full nedtrimming der.

At Exxi bor her litt er også bra med tanke på at hun skal tilbake hit når det blir snakk om valper. Hvis hun følger sin tidligere syklus får hun løpetid i januar og vi er nå i innspurten når det gjelder å velge en passende partner for henne. Går det hele etter planen blir det en aldri så liten utflukt til Finnland på oss når tiden er inne.

Selv ser jeg fram til en annen reise - fly og leilighet er booket i Alanya. Det er samme stedet som jeg var i fjor, men denne gangen er det Inger Esther som er reisefølge. Det skal bli deilig med litt sol og varme (og vi krysser fingrene for at det blir det).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar