søndag 18. juli 2010

Rolige, lange sommerdager.

Etter hjemkomsten fra Danmark var det noen deilige dager igjen av 2 ukers ferie, og så var det på jobb igjen. Nå er 2 av 3 "sommerjobb"-uker gjennomført før en ny ferieuke venter. Om sommeren skrus tempoet ned både på jobb og hjemme. Ingen agilitystevner, ingen utstillinger og ikke så mye som MÅ gjøres. Men plenty av ting som burde vært gjort - og en del som har blitt ordna opp i også.

For eksempel fikk jeg kjøpt meg gassgrill i går - endelig. Den har stått på handlelista siden forsommeren, men dels har jeg vært usikker på hva jeg skulle kjøpe og dels har det bare ikke passa. Valget falt på en Weber Q200. Den har fått meget god omtale og skal være en fornuftig grill til mitt bruk. Den er montert og skulle vært prøvekjørt i dag, men jammen kom det ikke en middagsinvitasjon fra Hanne. Da får det bli grilling i morgen i steden.

Ny Weber Q 200 - nå skal det bli fres på grillinga.

I helga har jeg også endelig fått vaska ordentlig i hunderommet - det har stått på bør-lista ganske lenge. Nå er det reint og ryddig. Også hundesenga har fått delvis reine, delvis nye laken/tepper, så nå kan hundene sove godt.

I går var jeg i tillegg på årets første sopptur og jammen fant jeg kantareller nok til en fin liten stuing. Godt tilbehør til lårskiver av lam og båtpoteter. Litt taxfri-rødvin smakte heller ikke dårlig til delikatessene.


Årets første kantareller.

På soppturer kan jo hundene være med og så sant det ikke er alt for varmt sier de ikke nei takk til noen turer. Når det er på det varmeste trives de imidlertid best i skyggen i hagen.

Agilitytreninga pågår også i sommer, og jeg prøver å følge opp 2 treninger pr uke. Endelig har jeg også kommet litt mer i gang med systematisk trening av Mia og hun gjør framskritt for hver gang. Vi er to "seniorer" i klubben som begge har unghunder og vi har "kuppa" mandagstreninga litt. Dvs at vi tilrettelegger treninga og legger opp til enkel trening og jobbing med momenter - ikke fulle baner og vanskelige kombinasjoner. Hitttil ser det ut til å være populært blandt andre aktive i klubben også - det har vært godt frammøte. Selv rutinerte ekvipasjer trenger å gå tilbake til "basic" av og til.

Victor og Mia i hagen. Og bak Victor sees en nyanskaffelse i hagen - en stjernemagnolia. Det blir spennende å se om den vil trives i hagen og bidra med sine vakre blomster på bar kvist om våren.


Victor på rygg for damene - Mia og Chari her.


Victor har forretsen blitt pappa til 4 valper på Lunner i løpet av sommeren. Vi planlegger et lite besøk på Kennel Vikamo i august. Victor har sannsynligvis et kull til på gang, men foreløpig har vi ikke fått melding om at det har blitt full klaff der.

Ellers har jeg brukt litt tid de siste ukene på et aldri så lite hageprosjekt. Jeg har jo lovet meg selv at jeg ikke skal legge i vei med alt for mye her, men jeg kunne ikke dy meg. Noen av buskfuruene (de var slett ikke buskete lenger) ble fjerna og roundup (fy og fy) ble sprøyta ut på skvallerkål og annet gjenstridig ugrass. Nå er det meste av ugraset blitt gult og brunt, og neste etappe kan starte.

Sånn så det ut etter at ugrasmidlet hadde virka ei stund.

Nå skal kompostbingen tømmes og det som kan tas ut der skal legges på plass i bakken. Deretter skal det plantes busker og kanskje også noen litt kraftige stauder. Jeg ønsker meg syrin, sjasmin og andre blomstrende/duftende busker.


Kompostbingen er klar til tømming - under det øverste "nye" laget er det mye fin jord. Her er den øverste lemmen fjerna og det er helt klart at prosessen har gått sin gang i bingen.

Denne sommeren har vi jo stort sett hatt et fint vær, så en god del tid har blitt tilbrakt ute. Derfor føler jeg at jeg er godt i gjenge med arbeidet utendørs - uten stress. Det meste av skråningen bak huset er "trimma". Ny grasstrimmer mått kjøpes - den gamle streika helt. Jeg håper den nye varer litt lenger enn den gamle. Kanskje det har noe med mitt vedlikehold å gjøre? Når jeg leste bruksanvisningen for den nye sto det noe om årlig skifte av tennplugger og at 2-taktsbensinen ikke måtte utsettes for frost. Det gjaldt vel kanskje den gamle også?

Det gror godt i sandkassa i år også!




Luftløk er morsom. Og fin å ha om våren - den er tidlig.


Jeg liker å dyrke ting og skulle vel egentlig hatt meg en kjøkkenhage. Av mangel på det blir det dyrking i miniformat i den gamle sandkassa. Og så er det tomatene, da. Før har jeg hatt 3 - 4 tomatplanter i store potter i veggen på terrassen, men i år har jeg hengt dem opp på veggen. Jeg er litt usikker på hvordan dette vil slå ut. Foreløpig har ikke plantene blitt så store, men til gjengjeld har de satt en del kart. Så kanskje avlinga blir god likevel.




Tomatplantene henger "oppned" på veggen. Det gror ut fra bunnen på beholderene.




Det ser ut som det skal bli noen tomater, ja.


Her ble det mest om det jeg har gjort. Har masse jeg ikke har gjort også, men det blir vel en tid til det før eller siden. Det meste av det ugjorte er innendørsarbeid og jeg kan bare ikke orke å jobbe inne når været er bra. Da lar jeg heller humla suse. Og i tillegg til jobbinga har jeg også kost meg skikkelig i hagen og rett og slett slappa av. Når man bor slik som jeg har man igrunn ikke behov for noe landsted eller hytte - her er landlig nok. Og så kan man stikke av til "sivilisasjonen" når man ønsker. Forrige helg ble det f eks en tur til jazzfestivaen i Kongsberg - med sykkel og tog som transportmiddel.

En "innejobb" må imidlertid gjøres før høsten kommer - møblene og plantene i stua må ut og gulvet må skures og lakkes. Det starter jeg på neste helg og håper jeg rekker å gjøre jobben før jeg "stikker av" en tur til sørlandet og Tall Ships Race i Kristiansand.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar