søndag 20. september 2009

Hunder, pelsstell og forkjølelse.

Overskrifta er kortversjonen av denne ukeslutten. Som nevnt i forrige innlegg hadde både Exxi og Cæsar booket inn et lite ferieopphold her, men tidlig i uka ringte Hanne og lurte på om Keela kunne komme et par dager også. Og faste "kunder" skal man jo ikke avvise.

Jeg henta Keela hjemme hos Hanne på onsdag og hun ble med på agilitytrening på kvelden. Keela har jo vært en del hos meg og hun går godt sammen med mine hunder. Spesielt Chari som nok har en "toller"- pasjon, setter pris på besøket.


Keela på plass i hagen.

Torsdag kom Exxi hit. Exxi bor hos forvert Bibbi. Siden Bibbi skulle på en ukes ferie og Exxi hadde et påtrengende behov for å bli nappet ned, passet det godt at hun skulle bo her. Exxi gled raskt inn i flokken og er en svært ukomplisert hund å ha på besøk. Hun sier klart fra at hun er yngst og ganske uskyldig. Joy takler det helt greit, men Chari hadde noen runder da hun måtte si i fra at det er nå hun som er storesøster, da. Men Exxi bare legger seg ned, så da blir det ikke mer ut av det. Og Exxi og Keela gikk veldig fint sammen. Det så ut som om de tydde litt sammen, faktisk.

Jeg er godt fornøyd med Exxi. Hun er godt bygget så vidt jeg kan bedømme og hun har gode bevegelser. Og et veldig behagelig lynne. Snill og grei, men våken og ivrig også. Hun har litt bløt pels og masse underull, så det har vært litt av en jobb å nappe henne. Jeg har ikke stilt henne noe enda, men har noen planer seinhøstes eller på nyåret avhengig av hvorsdan pelsen utvikler seg.


Exxi - rett etter at hun kom på torsdag. Før pelsjobben var startet og med litt lav haleføring for anledningen.
Keela ble sluppet av hjemme hos seg selv på fredag ettermiddag og på lørdag morgen kom Cæsar. Også han har tilpasset seg godt til livet her, men han blir noe fulgt opp av Victor som synes det er nødvendig å fortelle han at det er han som er eldst. Cæsar er en stor gutt - desverre er han nok en 2 - 3 cm høyere enn standarden tilsier. Men han har en god, stri pels og også han er en omgjengelig og trivelig gutt. Han tar absolutt Victors advarsler alvorlig og utgjør egentlig ingen konkurranse til sjefen. Akkurat nå driver gutta faktisk å leiker litt i stua, så motsetningene er ikke særlig store. Cæsar blir her fram til tirsdag.

Cæsar den stor.

Det er trivelig å ha 2 av valpene her og spennende å se de utfolde seg og se hvor forskjellige disse hundene er selv om de er samme rase og med unntak av Victor: "Tjukke slekta". I dag regna det litt midt på dagen, så da vi la ut på ettermiddagstur var det temmelig vått i skauen. Jeg kjørte over til "gamleskauen", der hundene kan løpe løse. Joy holdt jeg uansett i bånd. Hun er litt for glad i å dra på jaktturer og da følger gjerne også ungdommen etter. Med Victor som "jaktsjef" blir ikke utslagene så lange og hundene holder seg innenfor synsvidde. De ble rimelig oppspilte underveis på turen, så det var nok noe fersk fert i området. Likevel kommer de med meg når jeg roper de inn fra små utflukter ut i terrenget.
Exxi og Cæsar likte seg også godt løse. På vår første tur i terrenget holdt Exxi seg mye sammen med meg og Joy, men i dag var hun adskillig mer frimodig. Men hun er litt klønete når hun løper, så hun er nok ikke særlig vant til stor fart i terreng. På et tidspunkt feilberegnet hun og fikk seg en aldri så liten saltomortale. Hun så litt forundra ut, men fortsatte i god stil. Noen flere turer og hun vil nok takle terrenget helt fint.


Victor (bak til høyre) forteller Cæsar at han skal ligge unna damene. Exxi som nå har fått adskillig mindre pels og Joy i forgrunnen.


Chari på utkikksplassen etter turen (med lauv i pelsen).

Ut over turer og matpauser har det altså gått i pelsstell her. I hovedsak er det napping av Exxi som har tatt mest tid, men jeg har så smått startet på Chari også. Exxi blir jo hentet på torsdag, så dersom jeg skal få tid til agilitytrening til uka måtte det meste av jobben være gjort nå i helga. Og jeg er nesten ferdig med nappinga nå. Tirsdag kveld får jeg ta resten og klippe det som skal klippes. Alle hundene har også fått en runde med kloklipp og dessuten har jeg fjernet "en halv skog" fra beinhåra etter turen i dag.


Våte beinhår med div skog som vedheng.

Som overskrifta tilsier har ikke min form vært alt for god. Jeg er temmlig forkjøla. Nesa renner og hodet kjennes fullt av bomull. Jeg prøver å ta knekken på det med en kombinsajon av rød solhatt og Ibux, men foreløpeig virker ikke vidunderkuren. Vi er allerede i manko på folk på jobben, så jeg får forsøke å kare meg dit i morgen også.




Agaphantus
I en potte i hagen blomstrer en Agaphantus. Jeg har drasset med meg denne potta i flere år uten at det har blitt noen blomster på den, men i år har den altså slått til. Flotte, blå blomster.
Ellers har tomatene bråmodnet nå når det har vært såpass varmt. Jeg spiser tomater som druer om dagen, men siden det er mest cherrytomater går det jo absolutt ann.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar